OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varberg Energi är en energi- och IT-koncern som ägs av Varberg kommun genom Varbergs Stadshus AB. Vi är idag drygt 120 anställda och omsatte under 2021 cirka 1,2 miljarder kronor. Våra verksamhetsgrenar är el, fjärrvärme, elhandel, belysning, gas, energitjänster och stadsnät/IoT. Vår omtanke om miljön innebär satsningar på egen produktion av förnybar energi.
Läs mer på www.varbergenergi.se
Varberg Energi expanderar och vi söker dig med en passion för energi, stort teknikintresse och ett äkta kundfokus. Denna tjänst passar dig vill vara i frontlinjen på resan mot ett flexibelt energisystem och ett hållbart samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
I din roll kommer du arbeta tätt med kollegorna på säljavdelningen i utrullningen av våra nya flextjänster. Du kommer att hjälpa våra kunder, såväl privatpersoner som företag och BRF:er att nyttja sina energiresurser såsom laddbox, batteri och solceller mot våra flextjänster. Du kommer att lära dig om hur man bidrar till ett hållbart och smart energisystem. Du kommer även lära dig navigera och nyttja flera av våra system såsom, CRM-system, affärssystem och vår egenutvecklade portal för flextjänsterna. I ditt arbete kommer du även ha en löpande dialog med flera av de främsta tillverkarna av smarta produkter inom laddning, batteri och solceller.
Huvudsakligen kommer du att spendera din tid i onboardingprocessen av Varberg Energis kunder som valt våra flextjänster. Det innebär att lägga upp kunderna i våra system, integrera mot deras energiresurser, hjälpa kunden igång med våra tjänster, fel- och supporthantering samt inhämtning av viktig kundfeedback och nyheter på marknaden för att göra oss ständigt bättre.
Vidare kommer du även vara behjälplig i säljarnas kundprojekt. Som exempel kan du supporta med uträkning och dimensionering av lämplig batteristorlek, snabbladdare eller storlek på en solcellsanläggning.
Du får jobba i en positiv miljö med god stämning i ett försäljningsteam som delar intresse och driv att göra affärer, hjälpa kunder och samtidigt göra världen lite bättre varje dag de går till jobbet. Du kommer även ha ett mycket nära samarbete med övriga delar i bolaget såsom våra affärsägare, marknadsförare, kundservice och vår utvecklingsavdelning för att nämna några. Tjänsten är placerad på kontoret i Varberg och du rapporterar till försäljningschef.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Onboarda nya kunder som valt våra flextjänster för sina energiresurser (laddbox, batteri eller solcellsanläggning)
• Hantering av kunduppgifter och kundens energiresurser internt i våra system
• Hjälpa kunder använda vår app och vår portal för att kunna hantera och övervaka sina energiresurser
• Hantering av felanmälningar och kundfrågor från både potentiella kunder och befintliga kunder
• Leverantörskontakt gällande produkter inom elbilsladdning, batterier och solceller
• Vara delaktig i större kundprojekt
• Identifiera, inhämta och implementera viktig kundfeedback och förbättringar för att säkerställa att vi är en ständigt lärande och utvecklande organisation
KVALIFIKATIONER
Du har minimum tre års erfarenhet av teknisk support alternativt arbetat motsvarande tid med installationer av ovan nämnda energilösningar. Vi ser gärna att du har erfarenhet av energimarknaden.
Du har en högskoleutbildning alternativt examen från yrkeshögskola inom energi/teknik/IT. Vi lägger stor vikt vid ett starkt kundfokus, varför erfarenhet av kundcentrerat arbete exempelvis försäljning eller kundservice/support är meriterande.
Som person har du en stark passion för att skapa värde för människor omkring dig, kunder som kollegor. Vi ser också att du gärna drivs av din nyfikenhet och ett ständigt lärande då branschen genomgår stora snabba förändringar och vi på Varberg Energi vill ligga i framkant. Att du trivs i dialogen med kunder såväl som leverantörer och tar initiativ till kundkontakt med ett mindset som andas problemlösning och genuin vänlighet är något vi förutsätter.
Vi tror också att du delar vårt intresse för energibranschen, hållbar utveckling och grön teknik och vill dela med dig av den kunskap du förvärvar till andra. Vi tror att du har ett lösningsorienterat arbetssätt som gör att du hittar nya vägar för att hjälpa våra kunder och samtidigt utveckla våra produkter och tjänster.
För att lyckas i rollen som teknisk säljsupport har du en stark egen drivkraft, en obotlig nyfikenhet samt en naturlig fallenhet för problemlösning att utveckla långsiktiga relationer med kunden i fokus. Du har en balans mellan att vara analytisk, noggrann och strukturerad samtidigt som du är flexibel, social och lösningsorienterad. Du har god datorvana och goda kunskaper i Excel samt att arbeta i CRM-verktyg liksom affärssystem. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!