OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bygga och utveckla digitala produkter som ska möta framtidens användare, och samtidigt få uppleva känslan att ditt arbete når runt 6 miljoner användare varje månad? Gillar du att att jobba i starka, tvärfunktionella och självstyrande team med fokus på användaren? Då är det dig vi söker till Di-gruppens utvecklingsavdelning!
Om oss
Vi vill genom journalistik, berättelser och kunskap göra de samhällen vi verkar i öppnare, intressantare, mer välinformerade och roligare. Vårt uppdrag är att vara ett ovärderligt verktyg och ge affärsnytta till alla i näringslivet. Tillsammans i teamen skapar vi därför attraktiva, engagerande och långsiktigt hållbara produkter som värnar och stödjer vår publicistiska vision för varumärken som Dagens industri, Resumé, Aktuell Hållbarhet med flera.
Hos oss är du en del av utvecklingsteamet och arbetar nära både utvecklare och UX:are för att driva igenom tekniska SEO-förändringar och få saker gjorda snabbt. Du är en spindel i nätet mellan tech, redaktion och marknad vad gäller SEO i alla steg.
Vårt mål är att vår kvalitetsjournalistik ska synas högt på relevanta sökningar på Google, så att de funderingar folk googlar besvaras av kloka människor.
Om rollen
Som SEO-specialist på Di-gruppen jobbar du med storskaliga aspekter så som sajtstrukturer, metadata, strukturerad data och robotdirektiv i syfte att trygga den tekniska prestandan. Du kommer med rekommendationer till teamen för hur vi ska kunna utveckla våra sajter på bästa sätt ur SEO-perspektiv.
Du är därtill delaktig i arbetet med att ta fram de optimala sökstrategierna för att öka konverteringsgraden till de varumärken som ingår i Di-gruppen (Dagens industri, Resume, Dagens Medicin, Dagens Media, Aktuell Hållbarhet, Fastighetsnytt mfl).
Tillsammans med vår andra SEO-specialist driver du projekt som består av löpande analyser, planering, optimering och uppföljning av det redaktionella innehållet. Ni jobbar tätt ihop och tar tillsammans ett samlat grepp om Di-gruppens SEO-arbete.
Vem vi tror du är
För att vara framgångsrik i rollen tror vi att du är självgående, prestigelös och flexibel samt har förmågan att arbeta agilt och gillar att jobba i team. Vi ser gärna att du är van att samarbeta med UX, copywriters och utvecklare för att säkerställa att vårt innehåll är SEO-optimerat och att vår kod är logisk, förutsägbar och lättillgänglig för crawl och indexering. Vi tror att du har en bred bakgrund inom SEO, men med särskild inriktning mot de tekniska aspekterna. Vi tror du har:
- Erfarenhet av att ha arbetat med SEO i stor skala
- Minst ett par års erfarenhet från en liknande roll
- Erfarenhet av att jobba med Excel eller Google Sheets
- Goda kunskaper i Google Analytics och Google Search Console
- Goda kunskaper i verktyg som Screaming Frog/DeepCrawl, Sistrix, Ahrefs, SEMrush
- Erfarenhet av HTML
- Du behärskar det svenska språket bra i tal och skrift
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Vi är totalt ca 30-35 personer och du kommer att tillhöra Di-gruppens utvecklingsteam. Tillsammans sitter vi vanligtvis i ”Tidningshuset” på Gjörwellsgatan 30, Marieberg/Kungsholmen i Stockholm men för tillfället jobbar vi hemma på grund av pandemin. Vi kommer erbjuda stor flexibilitet vid en återgång där man kan kombinera hem- och kontorsarbete på ett sätt så det passar ditt livspussel.
Bonnier News vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Ansökan sker genom "ansök nu"-knappen här på sidan. Vi tar inte emot CV via mail.
Välkommen med din ansökan!
Inom Bonnier News värnar vi om det fria ordet och gör skillnad genom journalistik som når och berör många. Vi är Sveriges ledande mediehus med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri når vi miljoner läsare och användare varje dag. Genom Bonnier News Local har vi även ett stort lokalt engagemang - från Sydsvenskan i söder till Örnsköldsviks Allehanda i norr. Förutom detta ger vi också ut branschspecifika tidningar såsom Dagens Media, Resumé, Dagens medicin och Fastighetsnytt, och även en rad livsstilsmagasin som Damernas Värld, Sköna Hem, Teknikens Värld och Allt om Mat m.fl. Genom att ständigt driva den digitala utvecklingen framåt når vi hela tiden längre - som medarbetare hos oss kan du påverka riktningen.