OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Assignment description
För vår kund Västra Götalandsregionen söker vi en Teknisk Specialist Cisco-CUCM.
Observera att omfattningen på detta uppdrag är 50%.
Uppdrag
Uppdraget har fokus på Cisco telefoni, CUCM och CUBE.
Steg 1
Gå igenom teknisk dokumentation för Cisco telefoni, CUCM och CUBE, inkl. telefoni-gateways (nuläge).
Vid behov och ihop med VGRs personal uppdatera teknisk dokumentation (VGR har ansvaret för dokumentationen).
Teknisk dokumentationen omfattande CUCM och CUBE samt anslutningar mot:
• Teleoperatör
• HVD- och CC-system
• DECT-system
• Samtalsbokningstjänst (Telia ACE)
• Distansmötessystem (CMS, Pexip)
Dokumentationen av anslutningar omfattar bara hur och vilka anslutningar som finns. Det omfattar inte dokumentation av själva systemet i sig, ex. inte beskrivning om HVD.
Resultat: Säkerställa att den teknisk dokumentation är uppdaterad.
Steg 2
Uppdatera dokumentation för avbrottsplaner för Cisco telefoni, CUCM och CUBE, inkl. telefoni-gateway.
Arbetet görs ihop med VGRs personal. Vid behov och ihop med VGRs personal uppdatera teknisk dokumentation (VGR har ansvaret för dokumentationen).
Vid behov ge förslag till förbättringar med avseende på robusthet och cybersäkerhet.
Resultat: Säkerställa att avbrottsplaner är dokumenterade och uppdaterade.
Steg 3
Uppdatera dokumentation för livscykelhantering för Cisco telefoni, CUCM och CUBE, inkl. telefoni-gateway.
Arbetet görs ihop med VGRs personal. Vid behov och ihop med VGRs personal uppdatera teknisk dokumentation (VGR har ansvaret för dokumentationen).
Vid behov ge förslag till förändringar som förbättrar med sikte mot förenkling av manangering av systemet (ev. automatiseringar), hantering av framtida uppgraderingar, bättre kontroll på licenser och
övervakning av CUCM och CUBE.
Resultat: Säkerställa att livscykeldokumentationen är uppdaterad. Ta fram förslag på hur VGR kan utveckla förvaltningen av Cisco telefoni.
Bakgrund
VGR:s plattform Telekom består av en telefonilösning bestående av Cisco, CUCM i ett antal kluster som betjänar mer än 55 000 anknytningar. För att ansluta operatör används Cisco CUBE. I telefonilösningen finns också telefonist och hänvisningssystem, kontaktcenter samt röstbrevlådor (Vision 80/20). VGR har också ett Ascom DECT-system med 25 000 användare som hanterar både samtal, larm och meddelanden. För distansmöten finns också Cisco videosystem samt Ciscos mötessystem CMS.
Telefonisystemet det viktigaste kommunikationssystemet inom VGR varför robusthet och säkerhet är högst prioriterat. För att upprätthålla det arbetar vi efter uppgjorda rutiner och planer samt ett kontinuerligt förbättringsarbete.
Profil
Ett team med seniora tekniska specialister med lång erfarenhet av Cisco telefonsystem.
Krav
Stor erfarenhet av att drifta och designa stora, komplexa telefonmiljöer och plattformar.
Stor erfarenhet av CISCO – CUCM, CUBE.
Dokumenterat tydligt konsultmässigt sätt och god förmåga att kommunicera.
Konsulten skall ha mycket goda kunskaper i Svenska och på Engelska i tal och skrift.
B-körkort.
Meriterande
Erfarenhet av Ascom DECT-system och larm och meddelandsystem.
Erfarenhet av telefonist/hänvisningsystem och kontaktcenter.
Erfarenhet av Cisco CMS.
Erfarenhet av ITIL.
Erfarenhet av SCRUM.
Erfarenhet av agilt arbete.
Övrigt
Uppdragstagaren kan komma att säkerhetsklassas.
Vänligen ansök uppdraget via Verama med:
Uppdaterat CV på Svenska
Motivering
Timarvode
Tillgänglighet
Vi offererar ofta löpande. Det innebär att vi ibland tar bort uppdraget från vår webbsida tidigare än sista ansökningsdag. Är du intresserad av ett uppdrag rekommenderar vi dig att ansöka omgående.
Required skills
cube
B-körkort
Cisco CUCM
Preferred skills
Cisco CMS
ITIL
DECT
Scrum
Agilt arbetsätt
Languages
Swedish
(Proficient)
English
(Proficient)