Teknisk strateg

Teknisk strateg

Arbetsbeskrivning

Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.




Norbergs kommun inrättar nu en ny tjänst på ledningskontoret och kanske är det just dig vi söker.

Som teknisk strateg kommer du att samordna och driva utvecklingen för den tekniska förvaltningen. Du arbetar nära kommunledning och är den naturliga länken mellan till kommunens förvaltning och Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund. I tjänsten ingår även uppdraget att vara kommunens beredskapssamordnare, tillika säkerhetsskyddschef, med ansvara för att leda och samordna kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar på en övergripande nivå.

Arbetsuppgifter

Du har en ledande roll i att samordna de långsiktiga lokalbehoven hos kommunens verksamheter och arbetar för att fastigheter och lokaler utvecklas i enlighet med behov och politiska mål/prioriteringar, för att säkerställa ett kostnadseffektivt lokalutnyttjande. En viktig del i ditt arbete är att möta verksamheternas lokalbehov och omsätta det till nya lösningar i befintligt bestånd eller som idé till nya lokaler. Arbetet kräver god överblick över kommunens befintliga lokaler och den externa lokalmarknaden. Du kommer att samordna arbetet med att ta fram en strategisk lokalförsörjningsplan för kommunen. Det strategiska arbetet handlar även om att planera för framtida markinnehav för såväl tomtmark som mark för industri och övrig verksamhet samt i förekommande fall initiera att detaljplaner upprättas.

Det ska vara tryggt att leva och verka i Norberg. Som beredskapssamordnare arbetar du både strategiskt och operativt. Du är rådgivande, stödjande och en kravställande funktion ut till verksamheterna. Du ingår i kommunstyrelsens krisberedskapsorganisation. Du har även en aktiv roll i kommunens brottsförebyggande arbete (BRÅ) som bedrivs i nära samverkan med kommunpolisen. Kommunpolisens huvuduppdrag är att driva Polismyndighetens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete i samverkan med kommunen och övriga samhället.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk utbildning inom relevant område, tex fastighetsekonomi, juridik eller samhällsplanering. Du har även erfarenhet av projektledning inom fastighetsområdet och kunskaper i fastighetsekonomi är önskvärt. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning samt erfarenhet från lokalförsörjningsprocesser i kommuner. Önskvärt är även om du tidigare arbetat med kris- och beredskap.

Som person behöver du ha förmågan att arbeta med komplexa frågor och bibehålla helhetsperspektiv utan att tappa detaljnivån. Du har lätt för att planera och driva ditt arbete självständigt samtidigt som du även trivs att arbeta i ett sammanhang nära kollegor och den politiska ledningen. Du behöver vara prestigelös, tydlig och pedagogisk i ditt arbets- och förhållningssätt. Arbetet innebär många kontakter, såväl internt som externt, vilket gör att det är viktigt att du är duktig på att skapa och underhålla relationer samt att du är tydlig i din kommunikation, både skriftligt och muntligt. Du har integritet och agerar professionellt i ditt arbete.

 

Befattningen som teknisk strateg är säkerhetsklassad, varför godkänd säkerhetsprövning enligt

säkerhetsskyddslagen är en förutsättning för anställning.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ledningskontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2021
  • Ansök senast: 11 mars 2021

Liknande jobb


Kundförvaltare till Fastighetskontoret, Stockholms stad

Kundförvaltare till Fastighetskontoret, Stockholms stad

14 augusti 2024

Samordnare FM tjänster till Fastighetskontoret

Samordnare FM tjänster till Fastighetskontoret

22 maj 2024

Teknisk förvaltare

Teknisk förvaltare

9 maj 2024

Intendent till Skogomeskolan och Bärbyskolan

Intendent till Skogomeskolan och Bärbyskolan

29 april 2024