OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Norbergs kommun inrättar nu en ny tjänst på ledningskontoret och kanske är det just dig vi söker.
Som teknisk strateg leder du kommunens lokalförsörjningsprojekt, från idéstadie till verksamhetens idrifttagande och ansvarar för att bereda, starta upp, samordna och följa upp projekten. Du arbetar nära kommunledning och är den naturliga länken mellan till kommunens förvaltning och Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund.
I tjänsten ingår även uppdraget att vara kommunens beredskapssamordnare, tillika säkerhetsskyddschef, med ansvara för att leda och samordna kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar på en övergripande nivå.
Arbetsuppgifter
Du har en ledande roll i att samordna de långsiktiga lokalbehoven hos kommunens verksamheter och arbetar för att fastigheter och lokaler utvecklas i enlighet med behov och politiska mål/prioriteringar, för att säkerställa ett kostnadseffektivt lokalutnyttjande. Arbetet innebär att ansvara för förstudier, samordna och upprätta verksamhetens behovsunderlag baserat på behov, rapportera projekt till beställare samt leda arbetet med idrifttagande. Arbetet kräver god överblick över kommunens befintliga lokaler och den externa lokalmarknaden.
Det ska vara tryggt att leva och verka i Norberg. Som beredskapssamordnare arbetar du både strategiskt och operativt. Du är rådgivande, stödjande och en kravställande funktion ut till verksamheterna. Du ingår i kommunstyrelsens krisberedskapsorganisation. Du har även en aktiv roll i kommunens brottsförebyggande arbete (BRÅ) som bedrivs i nära samverkan med kommunpolisen. Kommunpolisens huvuduppdrag är att driva Polismyndighetens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete i samverkan med kommunen och övriga samhället.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom relevant område, tex samhällsplanering, statsvetenskap, fastighetsekonomi eller juridik. Du har även erfarenhet av projektledning inom fastighetsområdet och kunskaper i fastighetsekonomi är önskvärt. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning samt erfarenhet från lokalförsörjningsprocesser i kommuner. Önskvärt är även om du tidigare arbetat med kris- och beredskap.
Som person behöver du ha förmågan att arbeta med komplexa frågor och bibehålla helhetsperspektiv utan att tappa detaljnivån. Du har lätt för att planera och driva ditt arbete självständigt samtidigt som du även trivs att arbeta i ett sammanhang nära kollegor och den politiska ledningen. Du behöver vara prestigelös, tydlig och pedagogisk i ditt arbets- och förhållningssätt. Arbetet innebär många kontakter, såväl internt som externt, vilket gör att det är viktigt att du är duktig på att skapa och underhålla relationer samt att du är tydlig i din kommunikation, både skriftligt och muntligt.
B-körkort är ett krav.
Befattningen som teknisk strateg är säkerhetsklassad, varför godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen samt svenskt medborgarskap är en förutsättning för anställning.