OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning – att göra världen till en säkrare plats.
Vad du blir en del av
Dynamics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder understödsvapen, missiler, torpeder, sensorer, obemannade undervattensfarkoster och kamouflagesystem för försvarsmarknaden. Produktportföljen innefattar även produkter för den civila säkerhetsmarknaden såsom fjärrstyrda undervattensfarkoster till oljeindustrin och kärnkraftverk.
Systemdelningen utvecklar systemlösningar som är mycket attraktiva för våra kunder genom att uppvisa en balans mellan prestanda, tillgänglighet och livscykelkostnad. Systemavdelningen har kompetens och vana av att, integrerat med övriga avdelningar, arbeta i samtliga faser av ett systems livscykel. Vi bidrar aktivt i såväl konceptstudier, systemutformning, utformning av stödsystem, systemverifiering, utbildning och även genom eftermarknadsinsatser hos våra kunder. Vi arbetar med flertalet av företagets produkter, men huvudinriktningen är mot våra missil- och understödssystem.
Systemavdelningen består i dag av ca 100 medarbetare, fördelat på sju sektioner. Två av dessa sektioner finns på Dammbrokontoret i Karlskoga. Det är på den ena av dessa, sektionen för ILS & System Test, som det nu finns behov av att rekrytera.
Din framtida utmaning
Du kommer att ingå i ett team av kundutbildare/kundstödsingenjörer för missilsystem. Tillsammans kommer ni att förbereda, samordna och genomföra både utbildningar och supportuppdrag för våra kunder. En av dina utmaningar blir att vidareutveckla våra tjänster inom dessa områden.
Utöver detta kommer du även att få delta i utveckling/vidareutveckling av våra produkter och vid framtagning av kunddokumentation.
Arbetet innebär nära samarbete med såväl andra funktioner inom utvecklingsavdelningen, som funktioner på andra enheter som marknadsförare och produktionspersonal.
Då supportuppdragen och även vissa av utbildningarna sker på plats hos kund, innebär arbetet en del resor till olika länder.
Den du är idag
Som person är du nyfiken på andra kulturer, prioriterar kundbehov och vill etablera långsiktiga kundrelationer. Du förmedlar information tydligt och enkelt, både i tal och skrift. Det är också viktigt att du är praktiskt lagd och är intresserad av att skaffa dig en detaljerad kunskap om våra system.
Du har en teknisk utbildning på högskolenivå eller motsvarande erfarenhet.
Erfarenhet av arbete med kundutbildning och/eller andra kundrelationer är meriterande.
Det är ett krav att du behärskar engelska väl i både tal och skrift. Om du dessutom behärskar ytterligare språk, speciellt spanska och/eller portugisiska, är det meriterande.
Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess och krav på svenskt medborgarskap.
Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.