OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 400 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen är placerad inom avdelningen IT. Avdelningen ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Arbetet som teknisk projektledare innebär primärt att leda den tekniska anslutningen av kundmyndigheter till Statens servicecenters tjänsteleveranser (t ex integration mot lön- och ekonomisystem samt gentemot externa systemleverantörer). Projektledning av förvaltningsuppdrag och utvecklingsprojekt inom avdelningen och myndigheten förekommer också.
Arbetet innebär många kontakter inom och utanför myndigheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller annan kompetens som bedöms som likvärdig
• Minst 5 års erfarenhet från teknisk projektledning (dvs. ansvarat för IT-projekt inom större projekt/program) eller kompetens som bedöms likvärdig.
• Erfarenhet från etablerade projektstyrningsmodeller som t.ex. PROPS eller PEJL
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av ITIL
• Erfarenhet från arbete med integrationsplattformar
• Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem
Vidare ska du ha förmågan att vara:
• Strukturerad och målinriktad med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter.
• Kommunikativ och kunna hantera frågeställningar inom både IT- och affärsverksamhet.
• Analytisk med stor lyhördhet för verksamhetens behov.
• Inge förtroende internt såväl som externt.
Övrigt
• All kommunikation såväl muntligt som skriftligt inom myndigheten sker på svenska
• Anställningen innebär en del resande
• Anställningen är 100 % och tillsvidare
• Anställningen är placerad i Östersund
• Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Välkommen in med din ansökan senast den 9 oktober.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Ghazal Hernesten Voghoui Saco-S, tel. 070-665 29 45, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582