OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Tellusborgsskolan söker en Biträdande rektor, då en av våra biträdande rektorer valt att gå vidare till en rektorstjänst.
Tellusborgsskolan, tidigare Blommensbergsskolan, är en kommunal grundskola för elever i åk 6-9. Vi har i dagsläget ca 700 elever som är organiserade i årskurshomogena arbetslag. Vi har ett kollegium med hög andel behörig personal och stor kompetens.
På vår skola arbetar vi tematiskt och med kulturella uttrycksformer. Det skapar upplevelser och levandegör skolans ämnen på ett meningsfullt och fördjupande sätt. I vår skola ska varje elev få möjlighet att lära och utvecklas utifrån ledorden kunskap, tema och kultur. Vi söker dig som har höga ambitioner och som tillsammans med oss vill fortsätta utveckla vår verksamhet
Vår vision är att vara en skola där eleven spelar huvudrollen och där vi i alla situationer står för trygghet, trivsel och tillit.
På Tellusborgsskolan utövar du ditt ledarskap, nära elever och medarbetare. Du har som biträdande rektor, en viss del undervisning i din tjänst (hur mycket är beroende på storleken av arbetslaget). Du kommer ha ett starkt delegerat ansvara för ett arbetslag, dess elever och medarbetare.
Du ingår i skolans ledningsgrupp som består av ytterligare 4 biträdande rektorer och rektorn.
Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag som biträdande rektor blir att organisera och leda det pedagogiska arbetet i ditt arbetslag. Du kommer tillsammans med skolledningen och rektor driva skolans utveckling genom att kontinuerligt stödja personalens strävan att förbättra kvaliteten i lärmiljö och arbetssätt.
Du fokuserar på skolans kärnuppdrag och arbetar varje dag för att göra skillnad för varje elev. Du har ett starkt fokus på elevhälsoarbetet.
Du ska kunna samverka med andra professioner både på och utanför skolan. Rollen innebär att i hög grad vara operativ under ett starkt delegerat ansvar. Du är den som säkerställer att varje elevs behov tillgodoses och att undervisningen utvecklas utifrån vetenskapliggrund och beprövad erfarenhet.
Som Biträdande rektor är du en nyckelspelare för skolans utvecklingsarbete, för att skolan ska utvecklas mot uppsatta mål. Detta innebär ett nära samarbete med övriga skolledare, där du förväntas bidra till den långsiktiga utvecklingen på skolan och stötta de beslut som tas i ledningsgruppen.
Kvalifikationer
Vi söker en biträdande rektor som leder och motiverar medarbetare och elever mot gemensamma mål. Du är tydlig, relationell och har tilltro till dig själv och har höga positiva förväntningar på dina medarbetare och elever.
Som person förväntar vi oss att du är bra på att lyssna och kommunicera och att du värnar om goda relationer med elever, vårdnadshavare och personal samt att du har en vilja att agera förebild för medarbetare och har drivkraft att vara med och utveckla vår skola.
Genom ett coachande förhållningssätt utvecklar du medarbetaren genom att leda denna i att identifiera mål, skapa möjligheter samt planera handling. Du skapar förutsättningar för delaktighet och engagemang.
Du förväntas vara van att arbeta självständigt, men också vara en viktig del i EHT (rektor, biträdande rektor, skolpsykolog, kurator, skolsköterska, speciallärare). Du förväntas vara en naturlig och viktig del i skolans hälsofrämjande, förbyggande och åtgärdande arbete.
Övrigt
Det är meriterande att ha erfarenhet av skolledarskap och god insikt i specialpedagogiskt arbete.
Meriterande är kunskaper om och erfarenheter av elever med NPF.
Genomförda ledarskapsutbildningar i stadens regi är meriterande likaså påbörjad eller avslutad rektorsutbildning
Du ska ha en högskole- eller universitetsexamen med tillhörande lärarlegitimation.
Meriterande är kunskaper om tjänstefördelning och schemaläggning.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Intervjuer sker löpande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.