OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Västerås Kombiterminal AB samägs av Mälarhamnar AB och Jernhusen AB (publ). Terminalen ska kunna hantera Mälardalens stora godsflöden och kommer att vara öppen och tillgänglig för alla aktörer på lika villkor. Den beräknas öppna vid årsskiftet 2009/2010 med en totalyta på 60 000 kvm.
Terminalchef till Västerås Kombiterminal
Transportsektorn kan på många sätt bidra till att skapa en bättre miljö. Ett effektivt sätt är att överföra mer gods från väg till järnväg. Därför utvecklar Jernhusen och Mälarhamnar en ny kombiterminal i Västerås med kapacitet att med hög effektivitet hantera stora volymer enhetsberett gods mellan järnväg, väg och sjö.
Vi söker nu en nyckelperson till den nya terminalen.
Tjänstebeskrivning
Som terminalchef är du med och bygger upp och vidareutvecklar Jernhusens och Mälarhamnars gemensamma terminalbolag Västerås Kombiterminal AB.
Du är ansvarig för den dagliga driften av terminalen samt för affärsutvecklingsprojekt i genomförandefasen, utifrån marknadens efterfrågade behov.
Du har en aktiv dialog med olika marknadsaktörer för den kontinuerliga utvecklingen. Detta innefattar varuägare, tågoperatörer, åkerier, speditörer, Banverket och andra leverantörer. Du bidrar aktivt till att kartlägga långsiktiga behov och efterfrågan på utvecklingen av terminalen. I detta arbete medverkar du i att analysera affärsförutsättningarna för olika projekt samt ansvarar för att offerera och förhandla kontraktsvillkor för terminalernas nyttjande.
I initialskedet är terminalchefen den ende anställde, men samarbetar och samverkar med terminaloperatörens personal, samt övriga hyresgäster på kombiterminalen. Terminalchefen har det ekonomiska ansvaret vad gäller budget, prognoser, uppföljning och rapporterar till Jernhusens och Mälarhamnars gemensamma styrgrupp för Västerås Kombiterminal AB.
Kvalifikationer
Vi tror att du har:
. Relevant akademisk utbildning, t ex civilingenjör/civilekonom.
. En förmåga att skapa affärer utifrån marknadens och kundernas behov.
. En förmåga att se helheten och skapa kostnadseffektiva och lönsamma lösningar
. Erfarenhet av kostnads- och intäktskalkyler, samt av att genomföra och kvalitetssäkra affärer. I detta ingår också att du är duktig på att förhandla.
. 5-8 års erfarenhet som affärsutvecklare/säljare/projektledare inom transport/logistikområdet.
Det är också meriterande om du har:
. Erfarenhet av utveckling av logistiklösningar inom transportbranschen.
. Ett nätverk inom den regionala transport- och logistiksektorn.
Personliga egenskaper
. Handlingskraftig, självgående, initiativrik
. Marknadsinriktad entreprenör
. God samarbetsförmåga
. Strukturerad och analytisk
. Lyssnande och kommunikativ
. Utåtriktad, relationsbyggande, god social förmåga
Övrigt
Resor, främst, inom Sverige kommer att vara aktuella.
Ansökan