OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverkets IT-avdelning är en av Sveriges största, med en stor och komplex IT-miljö. IT-avdelningen ansvarar för utveckling, drift, förvaltning och underhåll av Skatteverkets IT-system. IT-avdelningen erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter och en chans att utvecklas mot ett stort antal roller inom en bred och varierad IT-miljö. IT-avdelningen siktar högt och når goda resultat, alltid utifrån Skatteverkets värdeord: offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Söker du en utmaning hos en arbetsgivare som vill ligga i framkant kan detta vara nästa steg för dig. På Skatteverkets IT-avdelning jobbar över 800 personer vilket gör det till en utav Sveriges största IT-avdelningar.
I rollen som testledare innehar du en mycket viktig ledande roll på Skatteverket. Du ansvarar för att planera, leda och driva testarbetet inom ditt uppdrag. Du arbetar i uppdrag, projekt eller förvaltning, vilka varierar både i storlek och också komplexitet. Detta innebär ett omväxlande arbete och en bredd som innefattar allt ifrån testplanering till uppföljning och rapportering av testerna. Beroende på testuppdragets storlek kan du också få alternera i rollen som testare. Som testledare är man mitt i händelsernas centrum vilket ställer höga krav på förmågan att samarbeta med kollegor på olika områden i organisationen.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som har
• en för tjänsten relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• erfarenhet som testledare där du har arbetat med test av komplexa verksamhetsregler i stora system
• erfarenhet av integrationsintensiv testning, god förståelse för komplexa testmiljöer och testdatahantering
• god kännedom och erfarenhet av testmetoder, processer och testverktyg som finns på marknaden
• god samarbetsförmåga och ett kundorienterat förhållningssätt
• god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt
• goda kommunikativa kunskaper i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetssätt för test i agila projekt och av acceptanstest. Det är även meriterande om du är ISEB-/ISTQB-certifierad.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningsformen är tillsvidare och vi kan komma att tillämpar provanställning om 6 månader.
Vi kan komma att använda tester i denna rekrytering.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?