Testledare till Östersund

Testledare till Östersund

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Du kommer att tillhöra IT-projektenheten som består av cirka 15 medarbetare tillsammans med andra testledare och tekniska projektledare. Vårt uppdrag är att leverera vällyckade projekt eller delprojekt där du som testledare är ansvarig för testaktiviteterna. Vi arbetar enligt en på myndigheten fastslagen testprocess som enheten förvaltar och i rollen som testledare har du mycket kontakter med verksamheten. Arbetet på enheten präglas hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak där vi jobbar för att just du ska trivas.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Rollen som testledare inom Statens servicecenter är operativ. Det innebär att planera, koordinera och leda testaktiviteter samt ta ansvar för hela testflödet, från uppstart till förvaltning framför allt anslutningsprojekt till Statens servicecenters tjänsteleveranser. Som testledare kan du också bli involverad i övrig projektverksamhet eller förändringar i förvaltning. I rollen som testledare hos oss kommer du testleda projekt baserat på leverans av standardsystem och det är en fördel om du har kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


• Akademisk examen såsom systemvetare, ingenjör eller annan examen som bedöms som likvärdig.
• Minst 3 års erfarenhet från arbete som testledare för IT-projekt inom projekt/program eller annan erfarenhet som bedöms som likvärdig.
• Erfarenhet från etablerade projekt- och testmetodiker.

Vidare ska du ha följande förmågor:


• Vara analytisk och kreativ med stor lyhördhet för verksamhetens behov.
• Ha en kommunikativ förmåga i tal och skrift och kunna hantera frågeställningar inom både IT och olika områden inom affärsverksamheten, såväl internt som till kund.
• Ha ett målinriktat förhållningssätt och förmåga att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter.
• Ha helhetsperspektiv och utifrån förutsättningarna förmåga att prioritera.

Dessutom är det meriterande om du har:


• ISTQB-certifiering
• Erfarenhet av att testleda olika yrkesroller inom verksamheten.
• Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund. Anställningen innebär en del resande.

All kommunikation inom myndigheten, såväl muntligt som skriftligt, sker på svenska

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev senast 17 januari 2021.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2020
  • Ansök senast: 17 januari 2021

Liknande jobb


QA Manager Stability

25 september 2024

25 september 2024

Testledare – Luleå

24 september 2024

20 september 2024