Testledare till Statens servicecenter, Gävle

Testledare till Statens servicecenter, Gävle

Arbetsbeskrivning

Om verksamhetsområdet:
Verksamhetsområde IT och utveckling vid Statens servicecenter ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster samt möjliggöra och stödja i IT-relaterad utveckling på myndigheten utifrån våra kunder och användares behov.

Verksamhetsområdet bedriver verksamheten i Östersund men har medarbetare även i Gävle, Norrköping. Verksamhetsområdet består av fem enheter, IT-projektenheten, Utvecklingsenheten, IT-leveransenheten, IT-förvaltningsenheten och Ledningsstöd IT & utveckling. Vi är totalt cirka 70 medarbetare som representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Om tjänsten:
I rollen som testledare har du stor möjlighet att påverka organisationens medvetenhet gällande test och kvalitet. Arbetet på enheten präglas av hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak där vi jobbar för att just du ska trivas. Vårt uppdrag är att leverera vällyckade projekt eller delprojekt där du som testledare är ansvarig för testaktiviteterna. Vi arbetar enligt en på myndigheten fastslagen testprocess som enheten förvaltar och i rollen som testledare har du mycket kontakter med verksamheten. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som testledare inom Statens servicecenter är operativ. Det innebär att planera, koordinera och leda testaktiviteter samt ta ansvar för hela testflödet, från uppstart till förvaltning i framför allt anslutningsprojekt till Statens servicecenters tjänsteleveranser men även uppsättning av nya tjänster och system. Som testledare kan du också bli involverad i övrig projektverksamhet eller förändringar i förvaltning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Akademisk examen såsom systemvetare, ingenjör eller kunskap förvärvat genom arbetserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
• Flerårig erfarenhet från arbete som testledare eller motsvarande roll för IT-projekt inom projekt/program eller annan erfarenhet som bedöms som likvärdig.
• Erfarenhet från etablerade projekt- och testmetodiker.

Vidare ska du ha följande förmågor:


• Vara analytisk och kreativ med stor lyhördhet för verksamhetens behov.
• Ha en kommunikativ förmåga i tal och skrift.
• Ha ett målinriktat förhållningssätt och förmåga att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter.
• Ha helhetsperspektiv och utifrån förutsättningarna förmåga att prioritera.

Dessutom är det meriterande om du har:


• ISTQB-certifiering
• Erfarenhet av ReQtest eller liknande testverktyg
• Erfarenhet av att testleda olika yrkesroller inom verksamheten.
• Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.

Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle, Norrköping eller Östersund. Vi erbjuder distansarbete.

Resor kan förekomma i arbetet.

Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev.

Intervjuer kan komma att ske under annonseringstiden. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.


Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 april 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Liknande jobb


QA Manager Stability

25 september 2024

25 september 2024

Testledare – Luleå

24 september 2024

20 september 2024