OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ammi är det lilla bolaget med den stora kompetensen. Vi finns för våra kunder när de behöver åstadkomma förändring eller ta ett rejält kliv framåt i utvecklingen inom sitt verksamhetsområde.
Vi på Ammi är både erfarna, kunniga och agila, alltid med kundens bästa för våra ögon. Ammi startade som ett produktbolag inom configuration management, men har vuxit och är idag verksamma inom såväl projektledning, utveckling och förvaltningsledning. Våra kunder är oftast myndigheter och tillverkande industri.
Uppdragsbeskrivning
Sundbybergs stad är en av Sveriges snabbast växande städer och har ett flertal gånger utsetts till ”årets superkommun”. Staden är inne i en spännande expansiv fas med planer på omfattande utbyggnad av såväl bostäder som infrastruktur.
Sundbyberg Avfall och Vatten AB (SAVAB) är ett helägt kommunalt bolag och ingår i koncernen Sundbybergs Stadshus AB. Bolagets ansvar är att på ett säkert, långsiktigt och hållbart sätt leverera dricksvatten, ta hand om avloppsvatten och samla in avfall från stadens invånare och kunder. Arbetsplatsen är i nyrenoverade lokaler i Hallonbergen centrum.
SAVAB lyder under säkerhetsskyddslagen och en säkerhetsprövning kommer därför att bli aktuell.
Bolagets ekonomi- och administrativa chef ska gå på föräldraledighet från mitten av oktober 2022 och tjänsten behöver därför tillsättas från mitten av augusti och under ca ett år framåt. Arbetsmiljöansvar för personal inom den ekonomiadministrativa enheten och funktionen som administrativ chef hanteras internt av annan chef i organisationen. Tf ekonomichef har arbetsledaransvar för redovisningsekonom och ekonomiassistent. Tf ekonomichef rapporterar till VD och deltar som adjungerad till bolagets ledningsgrupp.
Arbetsuppgifterna nedan utförs på plats hos SAVAB (om inte andra rekommendationer från (bedömd tid ca 50-60% men med mer tid under t ex bokslutsperiod). Uppdraget innefattar Folkhälsomyndigheten gäller). Uppdraget är beräknat på deltid men omfattning kan diskuteras följande arbetsuppgifter;
Ledning av ekonomiarbetet i bolaget och övergripande ansvar för bolagets löpande redovisning och finansiella rapportering. Ekonomiarbetet sker med stöd av redovisningsekonom och ekonomiassistent på SAVAB och även personal på systerbolaget Förvaltarens ekonomiavdelning som vi köper tjänster från. Förvaltaren hanterar del av den löpande redovisningen som t ex leverantörsreskontra, lönehantering, skatt och deklarationer, mm. Förvaltaren är också systemförvaltare för ekonomisystemet Agresso.
Konsultativt ekonomistöd och ansvar för utveckling av ekonomirutiner. Utvecklingsarbete sker genom processkartläggning och dokumentation av rutiner. Pågående utvecklingsarbete innefattar t ex rutiner för projektredovisning och styrdokument gällande investeringsredovisning, införande av nytt BI-system (Insikt) för budget, uppföljning och prognos och liknande.
Övergripande ansvar för månadsbokslut, tertialbokslut och årsbokslut, underlag till revisorer och rapportering till bolagsledning och styrelse.
Huvudansvar för samordning av budget-, uppföljning/prognosarbete, bokslut och taxor
Huvudansvar för bolagets årsredovisning och verksamhetsberättelse
Ansvar för ekonomisk rapportering till VD, ledningsgrupp, styrelse och andra intressenter
Samordna arbetet med att upprätta internkontrollplan/tillsyn av internkontroll
Likviditetsplanering och finansiella frågor (upplåning sker med stöd av Förvaltarens finansfunktion)
Ansvar för bolagets styrdokument gällande ekonomisk styrning såsom t ex attest och delegation
Delta i koncernbolagsmöten gällande ekonomifrågor, verksamhetsuppföljning, intern kontroll och liknande.
Kompetenskrav:
Ekonomiutbildning på högskola/universitetsnivå och minst 10 års erfarenhet av arbete inom ekonomiområdet i en liknande funktion som ekonomichef eller motsvarande. Meriterande med erfarenhet från arbete i kommunalt bolag eller från kommunal sektor.
God erfarenhet av Office 365, excel och van användare av affärssystem samt intresse för BI-system.
Meriterande med tidigare erfarenhet inom VA och avfallsverksamhet.
Meriterande med erfarenhet av Agresso, Insikt, Stratsys, 2C8 och EDP Future
Personliga egenskaper:
Vi söker dig som har flerårig och bred erfarenhet av rollen som ekonomichef eller motsvarande, har relevant utbildning på högskolenivå, goda redovisningskunskaper och vill ha helhetsansvar för en ekonomifunktion. Du är prestigelös och flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter som omfattar allt från operativa redovisningsfrågor till utvecklingsprojekt. Du behöver vara strukturerad, analytisk och ha ett strukturerat arbetssätt och vara lösningsorienterad. Du planerar arbetet i förväg och sätter upp deadlines. Du tar ansvar för dina uppgifter, tar initiativ samt uppnår resultat. Du har god samarbetsförmåga och värdesätter samverkan och dialog samtidigt som du är tydlig i din kommunikation och kan förmedla information på ett pedagogiskt sätt.