OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 330 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.
Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och jämställdhet och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.
Domstolen har sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Domstolen har också en administrativ avdelning som är uppdelad i tre enheter – enheten för administrativa kansliet, enheten för IT, service- och säkerhet samt enheten för registratur och arkiv.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete i en professionell och stimulerande miljö.
Som tf. rådman på förvaltningsrätten kommer du att placeras på en av förvaltningsrättens sex dömande avdelningar. Du bereder, sätter upp och avgör mål dels på handlingar, dels efter muntlig förhandling. Du är också handledare för notarier och du samarbetar med andra rådmän, fiskaler, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare under ledning av chefsrådman.
Kvalifikationer
Förutom att du ska vara en skicklig och analytisk jurist krävs att du är flexibel och har en hög arbetskapacitet. Du ska omgående kunna delta i den dömande verksamheten. Arbetet som domare kräver en mycket hög grad av självständighet. Det krävs även att du är drivande i såväl målarbetet som i det generella utvecklingsarbetet som ständigt pågår vid förvaltningsrätten. Du ska också ha en mycket god samarbetsförmåga och medverka till god stämning på arbetsplatsen. Du har ett intresse för att dela med dig av dina kunskaper. Som person är du trygg och stabil. Eftersom det ingår att leda yngre jurister i deras arbete måste du ha ett intresse och fallenhet för detta.
Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.
http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domarnamnden/Ansokan-om-domaranstallning/Behorighetskrav-och-ovriga-forutsattningar/
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning om 6 månader
Omfattning: Heltid.
Tillträde: Tillträde snarast.
Sysselsättningsgrad: 100 %.
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.
Antal platser: En eller flera.
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2020- 05 -24
Arbetsgivarens referensnummer: Dnr 2020/437
Kontakt
Helena von Braun - Lagman
031-732 70 01
Helena.vonBraun@dom.se
Mikael Dewrang – Rekryterare
031-732 70 97
Mikael.dewrang@dom.se
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikaela Jahreskog
031-7432005