OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Diarienummer: 2023/005944
Vill du arbeta för att se till att alla, från minderåriga till lantbrukare och byggnadsarbetare, får en trygg arbetsmiljö? Vill du vara med och säkerställa att ingen behöver arbeta under svåra omständigheter eller råka ut för olyckor och skador på sin arbetsplats? Då kan detta vara något för dig!
Vi söker en handläggare till vårt kontor i Solna som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med att handlägga och utreda våra tillståndsansökningar inom minderårigas arbetsmiljö, asbest, kemiska arbetsmiljörisker och biocider.
Ditt nya arbete
Du kommer bland annat att
• arbeta individuellt och i grupp med att utreda tillståndsansökningar inom ovanstående områden. Du kommer i det vardagliga arbetet utreda om bolag och privatpersoner som söker har den kunskap och kompetens som behövs för att få tillstånd. Du kommer samarbeta med inspektörer i hela Sverige i dessa bedömningar. I arbetet kommer du ha kontakt med sökanden som behöver hjälp och vägledning i ansökningsprocessen. I tjänstemannarollen ingår att bemöta allmänheten på ett professionellt och sakligt sätt. Du kommer göra individuella bedömningar i varje ärende utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
• delta i handläggningen om statsbidrag för information och rådgivning om visselblåsning.
• delta i kommunikationen mot allmänheten i frågor som rör Arbetsmiljöverkets tillståndsområden.
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• relevant högskoleutbildning om minst 120 poäng enligt det gamla eller minst 180 högskolepoäng enligt det nya högskolesystemet, eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
• erfarenhet av handläggning inom offentligt förvaltning
• god datorvana och goda kunskaper i att arbeta i IT-system, databaser och Officepaketet.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att arbeta i Public360
• kunskaper i engelska och övriga språk inom Norden och EU
• erfarenhet av löpande förbättringsarbete.
Personliga egenskaper
För att lyckas i uppdraget behöver du vara samarbetsorienterad och hitta win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på gemensamma mål. Du ska tillsammans med gruppen kunna utveckla arbetssätt och samarbeta. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver processer framåt på egen hand. Arbetsuppgifterna utförs enligt en tydlig process, det är därför viktigt att du är strukturerad och planerar ditt arbete väl, slutför det du påbörjat och håller deadlines. Då du arbetar med kollegor i hela Sverige är det viktigt att du är tydlig och kan kommunicera på ett tydligt sätt, formulerar dig väl i skrift och är van vid digital kommunikation.
Du är en representant för myndigheten och fattar beslut som kan få stor inverkan för företag och privatpersoner.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12, Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se .
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt att du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.
Om du har frågor
Frågor om tjänsten besvaras av samordnare för tillståndshandläggning Dag Talle-Holmqvist och tillförordnade enhetschefen Johanna Ingemansson Christiansson.
Fackliga kontaktpersoner är Cecilia Sverin för Saco, Linda Lindblad för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel, tel: 010-730 90 00.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 13 februari 20223
Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för juridik och informationshantering ansvarar för att samordna, utveckla och kontrollera övergripande rättsfrågor. Avdelningen handlägger ärenden om tillstånd, undantag och medgivande inom myndighetens verksamhetsområden.
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalenheten
Mikael Syk
+46 010-730 9743