Tillståndsinspektör alkohol och tobak

Tillståndsinspektör alkohol och tobak

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.




Arbetsplatsen
Vi söker nu en (1) tillståndsinspektör (tillståndshandläggare) för alkohol och tobak.

Det är en tillsvidaretjänst. 

I Trelleborgs kommun är Miljöavdelningen en del av Samhällsbyggnadsförvaltningen. Vi är ett ambitiöst team på cirka 20 personer som utvecklas tillsammans, drar nytta av varandras kunskaper och ansvarar för kommunens åtaganden inom miljö- och hälsoskyddstillsyn, tobak och alkohol, livsmedelskontroll med mera. Trelleborg är en kommun som växer. Kommunen har en lång industritradition med ett mångsidigt näringsliv, aktiv hamnverksamhet, förtätning av staden som pågår och ett omfattande jordbruk är exempel på den mångfald av verksamheter som utgör den dagliga utmaningen för denna avdelning. 

I Trelleborg pågår just nu stadsomvandlingsprojektet Kuststad 2025 som kommer att ha en stor betydelse för både regionen och kommunen. Projektet innehåller bland annat omvandling av centrala stadskvarter och ny bebyggelse nära havet mitt i Trelleborg.

Arbetsuppgifter
Inom denna tjänst kommer du som tillståndinspektör att arbeta med tillstånd och tillsyn utifrån främst alkohollagen och tobakslagen men även lagen om tobaksfria nikotinprodukter.  Huvudarbetsuppgifter kommer att vara att handlägga, utreda och besluta om serveringstillstånd och tobaksförsäljningstillstånd. Vidare ska du ta emot anmälningar om folköl, e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter samt handel med vissa receptfria läkemedel. 

För att skapa en trygg och säker restaurangbransch och tobaksförsäljning kontrollerar vi alla på lika villkor som tillståndshavarnas personliga lämplighet, bolagens ekonomi och varifrån pengar kommer som finansierar verksamheterna. Vi har i uppdrag att bekämpa ekonomisk brottslighet och en del i detta är den ekonomiska prövningen. Rollen som tillståndsinspektör innefattar även utredning av ekonomiska frågor så som granskning av årsredovisning, bokföring, aktiebolagsregler och revisionsregler.

Tillståndsinspektören samarbetar till exempel med Polismyndigheten, Skatteverket, Räddningstjänsten, Tullverket, Kronofogdemyndigheten, Arbetsmiljöverket och Gränspolisen.

Arbetet innefattar omfattande kontakter med krögare, butiksinnehavare samt andra myndigheter. Tjänsten innehåller en del arbete förlagd till kvälls- och nattetid. 

Kvalifikationer
Då en stor del av arbetet innebär omfattande kontakter med näringsidkare och myndigheter, ställer vi höga krav på din kommunikativa förmåga i tal och skrift. Att du är professionell och serviceinriktad ser vi som en självklarhet. Du är driven, kan arbeta självständigt, tar ansvar för dina uppgifter och har en god samarbetsförmåga. För att vara framgångsrik i rollen krävs att du trivs med och har god erfarenhet och förmåga av att hantera flera pågående kontakter. Du kan hantera människor av olika bakgrund och i olika situationer. Du inser vikten av fungerande lagarbete och arbetar bra med andra. Du tar ansvar och löser problem på ett konstruktivt sätt. Utöver efterfrågade kompetenskrav är dina personliga förmågor och egenskaper av stor betydelse för arbetsrollen som tillståndsinspektör.

För att vara aktuell för denna tjänst som tillståndsinspektör krävs relevant avslutad högskoleutbildning. Vi tror att du är jurist, socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Erfarenhet av arbete som tillståndsinspektör (eller motsvarande andra tjänstebenämningar som förekommer) vid en kommun är önskvärt och meriterande. Du är väl insatt i på området gällande regelverk. Tjänsten kräver god yrkesmässig datorvana och giltigt B-körkort. 

Arbetstid/varaktighet 
Heltid - Tillsvidareanställning

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Kontaktperson
Mikael Norén, miljöchef, 0410-73 32 97 
Facklig kontakt: http://www.trelleborg.se/naringsliv-arbete/jobba-hos-oss/fackliga-organisationer/

Sista ansökningsdag
2023-02-07 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. 

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


Miljöjurist

Miljöjurist

7 november 2024

Miljöjurister

Miljöjurister

7 oktober 2024

Junior jurist med mark- och miljörättslig inriktning till SGU

Junior jurist med mark- och miljörättslig inriktning till SGU

11 juni 2024