OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Vid Hudiksvalls tingsrätt arbetar ca 30 personer bestående av domare, tingsnotarier, beredningsjurister, domstolshandläggare samt administrativ personal.
Tingsrätten leds av lagmannen. Under lagmannen finns en dömande enhet, en beredningsenhet med en målavdelning, en administrativ enhet och en enhet för säkerhet, IT, lokaler & inventarier. Tingsrätten avgör mål och ärenden från kommunerna i Hälsingland.
Från och med 30 januari 2023 kommer tingsrätten att flytta in i nybyggda lokaler i centrala Hudiksvall.
Vi söker nu en handläggare. Vill du bli en av oss och arbeta tillsammans med kunniga och trevliga kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och ett flexibelt förhållningssätt?
Arbetet innebär
Som domstolhandläggare kommer du att ingå i tingsrättens beredningsorganisation. I arbetsuppgifterna ingår till exempel registratur av inkommande handlingar via post, tingsrättens registratorsbrevlåda eller via vårt verksamhetsstöd. Du får också sköta skriftväxling, stämma och kalla till förhandlingar, planera rättegångsdagar, föra anteckningar vid förhandlingar samt expediera domar och beslut. Även arkivarbete förekommer.
Arbetet kräver att du självständigt organiserar ditt arbete och har förmåga att prioritera.
Arbetsuppgifterna är mycket omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar. Tillsammans med domare, notarier, övriga domstolshandläggare samt administrativ personal verkar du för att målen avgörs på ett snabbt och säkert sätt med hög kvalitet.
Du kommer i ditt arbete dagligen att ha såväl interna samarbeten som externa kontakter, såsom med myndigheter, nämndemän, parter och ombud samt media och allmänhet.
Arbetstiden är förlagd till dagtid, jourarbete under helg kan förekomma.
Vi söker dig som
Det är önskvärt att du har erfarenhet som domstolshandläggare och är van att arbeta i vårt verksamhetsstöd VERA men det är inget krav.
Du har lägst 3-årig gymnasieutbildning på teoretisk linje, har god datorvana samt mycket goda språkkunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
Du är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du är van att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetstempot är ofta högt och för att trivas med arbetsuppgifterna bör du vara lugn och stabil samt ha god förmåga att hantera stress och kunna prioritera. Du företräder domstolen och måste kunna inge förtroende samt klara av olika personliga kontakter. Mycket stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Ett varierande, utvecklande och ansvarsfullt arbete i en viktig och spännande verksamhet.
När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.