Tillsynshandläggare alkohol och tobak

Tillsynshandläggare alkohol och tobak

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

Till Enheten för Agenda 2030 som tillhör Avdelningen för hållbar utveckling söker vi en tillsynshandläggare för alkohol och tobakstillsyn med huvudsakligt uppdrag att arbeta för en god efterlevnad av alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter (LTLP) i länets kommuner.

Enheten för Agenda 2030 har för närvarande ca 30 medarbetare som arbetar för en ekologisk, ekonomisk och social hållbar utveckling. Enheten arbetar för att främja genomföranden av de 17 globala målen och i det ingår bland annat förebyggande arbete inom området alkohol, narkotika, doping, tobak och spelberoenden. Våra verktyg för att bidra till detta är samordning, utveckling, rådgivning och tillsyn.

Enheten har fyra processer som vi fokuserar vårt arbete inom - folkhälsa, miljö/energi och klimat, integration och jämställdhet. Arbetet bedrivs i nära samverkan med samordnare mot alkohol, narkotika, dopning och tobak samt spel (ANDTS) inom enheten.


ARBETSUPPGIFTER
Som tillsynshandläggare för alkohol och tobak är dina arbetsuppgifter att utöva tillsyn av och stödja kommunerna i deras arbete. Det ingår att svara på frågeställningar från kommunerna på ett rättssäkert och pedagogiskt sätt. I uppdraget ingår också att fånga upp lokala och regionala behov av stöd samt att stärka samarbetet mellan aktörer. Det kan till exempel innebära att du identifierar och driver frågor, skapar kontaktvägar, sprider metoder och material, ordnar utbildningar samt skapar forum för dialog. Du kommer att handlägga ärenden och skriva förslag till beslut och svara på remisser.
Du kommer även att samarbeta med övriga medarbetare på funktionen i olika frågor. Arbetet innebär en hel del administration så det är viktigt att du trivs med det. Vi strävar efter en flexibel organisation i syfte att kunna hantera nya uppdrag eller inriktningar från nationell nivå.


KVALIFIKATIONER
Skall krav
Du har relevant juridisk akademisk examen på högskolenivå eller annan utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer lämplig
Du har goda kunskaper om statlig och kommunal förvaltning
Du har arbetslivserfarenhet av handläggning på statlig myndighet
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Du har B-körkort

Meriterande
Du har erfarenhet av statlig eller kommunalt tillsynsarbete
Du har arbetslivserfarenhet av att bedriva tillsyn utifrån alkohol och lagen om tobak och liknande produkter (LTLP)

Personliga egenskaper
Du har ett hälsosamt förhållningssätt till arbetet vilket märks bla på hur du planerar och genomför dina arbetsuppgifter
Som person ligger ditt fokus snarare på möjligheter än hinder
Du har god förmåga att samarbeta, är utåtriktad samt har en förmåga att skapa förtroende och relationer med bibehållen integritet
Du har egen initiativförmåga, ett strukturerat arbetssätt och uppnår resultat av hög kvalitet
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat

Vi tillämpar provanställning på 6 månader


ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen.
Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

Är du och din familj sugen på att flytta till Dalarna? Då kan vi erbjuda medflyttarservice genom nätverket Rekryteringslots som även kan hjälpa din partner att hitta en anställning.

Kontaktpersoner på detta företaget

funktionssamordnare Per Johansson
010-225 03 41
platsansvarig Idrekontoret John Halvarsson
010-225 03 35
Lotta Larson, Kommunikationschef
010-225 02 04
Länsantikvarie Fredrik Sandberg
010-225 04 60
Funktionssamordnare Ann-Louise Haglund
010-22 50 284
enhetschef Per-Erik Sandberg
010-225 03 02
Funktionssamordnare Veronica Moraeus
010-22 50 481
funktionssamordnare Anna Myrtin
010-225 02 88
enhetschef Lars-Håkan Jönsson
010-22 50 443
Kajsa Sjösvärd
010-22 50 461

Sammanfattning

Besöksadress

Åsgatan 38 79184 FALUN
None

Postadress

Åsgatan 38
FALUN, 79184

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024