Tillsynshandläggare PBL

Tillsynshandläggare PBL

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Samhällsbyggnadsförvaltningen Bergslagen - en gemensam förvaltning för de fyra kommunerna Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora. Vi utvecklar samhället och har ett brett uppdrag inom bland annat strategisk planering, tillstånd och tillsyn. Vi vågar tänka nytt och erbjuder en arbetsplats med kreativa och härliga samtal, högt tempo och lösningsfokuserade arbetssätt. Dessutom får du generös flextid, friskvård och rökfri arbetstid.

Förvaltningen består av ca 60 engagerade medarbetare med varierande roller och arbetsområden. Hos oss får du möjlighet att driva och delta i föränderliga samhällsbyggnadsprocesser. Vi ser varje medarbetare som en viktig pusselbit. Är du redo att utveckla framtidens samhälle med oss?

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker tillsynshandläggare inom Plan- och bygglagen (PBL) som vill vara med och utveckla Bergslagen tillsammans med oss. Uppdraget passar dig som är strukturerad och gillar att jobba självständigt med omväxlande arbetsuppgifter.

Om uppdraget
Arbetet innebär handläggning av olika ärendetyper, däribland olovligt byggande, ovårdade tomter, förfallna byggnader, trafiksäkerhet, lekplatser och andra förekommande tillsynsområden utifrån Plan-och bygglagen. Tillsyn över strandskyddade områden enligt Miljöbalken kan förekomma. Du kommer även ansvara för omvärldsbevakning inom arbetsområdet.

Utifrån tillsynen bereder du ärenden till den politiska nämnden. Du gör platsbesök, dokumenterar och skriver beslut och förelägganden, har kundkontakt med mera. Du samarbetar med vår andra tillsynshandläggare, bygglovsgruppen, stadsarkitekt och andra medarbetare inom Samhällsbyggnadsförvaltningen. Arbetet varierar mellan att vara inne på kontoret och ute på platsbesök.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik, bygglov/PBL eller samhällsbyggnadsområdet alternativt annan utbildning som kan anses likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning/tillsynsarbete inom Plan- och bygglagen är inget krav men meriterade. Flytande svenska i tal och skrift är ett måste för tjänsten.

Du gillar problemlösning och förmåga att ta hänsyn till flera perspektiv i dina bedömningar. Du har god administrativ förmåga är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Som person är du lugn, stabil och relationsskapande samt har förmåga att fokusera på rätt saker. Du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera, är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram.

B-körkort är ett krav.

Vi kan komma att intervjua löpande under rekryteringstiden.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 800 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


Kommunjurist till kommunledningsförvaltningen

5 november 2024

7 oktober 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

4 september 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

12 augusti 2024