OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Klippans kommun är vi 1500 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet".
Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan
Plan- och byggavdelningen är en del av Kommunledningsförvaltningen och ansvarar för myndighetsutövning inom plan- och byggområdet. Avdelningen består av en personalgrupp på 11 personer fördelade på tre enheter: plan, bygg och kart/mät. Avdelningen arbetar med privatpersoner, företag, myndigheter samt andra delar av kommunens verksamhet.
ARBETSUPPGIFTER
Som tillsynshandläggare hos oss arbetar du självständigt, och i samverkan med dina kollegor, med digital handläggning av olika typer av ärenden såsom olovliga boenden, olovligt uppförda byggnader, ovårdade tomter och ovårdade byggnader samt motordrivna anordningar.
I ditt arbete ingår att självständigt planera och genomföra tillsynsbesök, ta fram yttranden, skriva beslut och formulera tjänsteskrivelser med beslutsförslag till plan- och byggnämnden. Att bereda och presentera ärenden för plan- och byggnämnden är en del av det vardagliga arbetet. Arbetet innebär mycket kontakt med medborgare där information och service till allmänheten är en viktig del.
Tillsammans med kollegor förväntas du driva och utveckla tillsynsarbetet inom området. Eftersom tillsynen bedrivs i hela kommunen ingår resor i tjänsten. Vid behov kan handläggning av bygglov samt genomförande av tekniskt samråd och arbetsplatsbesök förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning, företrädesvis som bygglovshandläggare eller byggnadsinspektör, alternativt minst två års arbetserfarenhet som vi bedömer som relevant för uppdraget. Goda kunskaper inom plan- och bygglagen och Boverkets byggregler är ett krav.
Du är insatt i hur en politiskt styrd organisation och den kommunala beslutsprocessen fungerar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom rollen innebär ett nära samarbete med kollegor och omfattande kontakt med både allmänheten och verksamhetsutövare.
Du behöver ha en god samarbetsförmåga och kunna arbeta lyhört och smidigt tillsammans med både kollegor och samarbetspartners, samtidigt som du är tydlig i ditt sätt att kommunicera.
Du har en mycket god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i både tal och i skrift. Rollen kräver att du är noggrann i ditt arbetssätt samt att du är en stabil och trygg person.
Det är viktigt för dig att sätta kunden i fokus och utföra myndighetsutövning på ett både effektivt och noggrant sätt. Du har också förmågan att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett, för situationen, effektivt sätt.
Du behöver ha B-körkort. Bilpool finns i kommunen.
ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut.
Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. Du behöver även kunna uppvisa giltigt körkort för aktuellt tjänstefordon om det är relevant för tjänsten.
För att arbeta hos oss måste du visa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling på anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du även ta med dig ett arbetstillstånd.
För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.