Tillsynshandläggare till bygglovenheten

Tillsynshandläggare till bygglovenheten

Arbetsbeskrivning

Enheten består av 21 personer som arbetar med administration, bygglovhandläggning, inspektion samt tillsyn. Vi söker nu ytterligare tillsynshandläggare för att förstärka vår enhet. Vi arbetar sedan några år tillbaka digitalt och arbetar för att utveckla våra digitala processer. Vi erbjuder ett arbete där du har möjlighet att påverka och utvecklas i din roll. Hos oss ställer vi upp för varandra och hjälper till där det behövs.
 
Dina arbetsuppgifter
Dina främsta arbetsuppgifter som tillsynshandläggare kommer vara handläggning av ärenden utifrån Plan- och bygglagen, men även Miljöbalken.
Som tillsynshandläggare ingår du i bygglovenheten och deltar i gemensamma arbetsgrupper och möten som är relevanta för ditt uppdrag. I handläggningen ingår utredning, kommunicering och beslutsfattande. Att bereda ärenden för byggnadsnämnden är en del av det vardagliga arbetet. Du är också delaktig i att skriva fram yttranden till domstol vid en överklagandeprocess.
En stor del av arbetet består av att utföra platsbesök hos kommunens medborgare och kommunicera frågeställningar och bedömningar. Det förutsätter att du är orädd men samtidigt inkännande inför både samtal och situationer som kan vara obekväma.
Arbetet bedrivs till stor del självständigt men även med stöd av kollegor. Arbetsgruppens samsyn kräver en öppenhet och vilja att dela med sig av såväl kunskap som utmaningar.
Södertälje kommun arbetar aktivt med att motverka organiserad brottslighet och i detta arbete är tillsyn en viktig del där du har möjlighet att bidra. Den myndighetsgemensamma tillsynen består av ett nära samarbete med bland andra polis, brandförsvar, arbetsmiljöverket och skatteverket där gemensamma platsbesök utförs.
 
Vem är du?
Du trivs bra att arbeta i team och du har ett lyhört förhållningssätt. Som person är du lugn, stabil och relationsskapande. Du har en helhetssyn och tar hänsyn till flera perspektiv och har god förmåga att göra korrekta avvägningar. Du är service och utvecklingsorienterad. Eftersom du kommer arbeta nära dina kollegor och dessutom ha mycket kontakt med allmänhet och verksamhetsutövare och andra myndigheter, kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Personliga egenskaper:
- Du bör ha en god och väl utvecklad samarbetsförmåga, då ett gott samarbete med kollegor är mycket viktigt. I Södertälje kommun arbetar vi myndighetsgemensamt, vilket även innebär ett samarbete kring ärenden med andra myndigheter.
- Du har en god kommunikativ förmåga och är bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Tjänsten ställer krav på att du är kvalitetsmedveten och noggrann i ditt arbetssätt, samt att du är en trygg person, såväl på det personliga planet som i ditt yrkesutövande.
- För dig är det viktigt att sätta medborgaren i fokus och att sköta tjänsteutövningen med en hög noggrannhet. Du är också bra på att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett för situationen effektivt sätt.
- I perioder arbetar enheten under tidspress vilket kräver att du är stresstålig.

Krav:
- Till rollen som tillsynshandläggare söker vi dig som har en akademisk examen inom området, t ex jurist, arkitekt, civil- eller högskoleingenjör, alternativt yh-utbildning som bygglovshandläggare.
- Mycket goda kunskaper i svenska, både tal och i skrift
- Körkort B
- God datorvana     

Meriterande:
- Goda kunskaper inom Plan- och bygglagen, Plan- och byggförordningen och Miljöbalken.
- Erfarenhet av att arbeta med de primära arbetsuppgifterna.
- Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Vi erbjuder dig

Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Möjlighet finns att arbeta upp till 50% på distans. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Vi sitter i stadshusets moderna lokaler i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap några minuter från Södertälje Centrum och kommunikationer. I huset finns också tillgång till en lunchrestaurang med mycket ekologisk mat och vegetariska alternativ.
Välkommen till oss!

Övrigt
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2024
  • Ansök senast: 26 maj 2024

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024