OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Dina främsta arbetsuppgifter som tillsynshandläggare kommer vara handläggning av ärenden utifrån Plan- och bygglagen, men även Miljöbalken.
Som tillsynshandläggare ingår du i bygglovenheten och deltar i gemensamma arbetsgrupper och möten som är relevanta för ditt uppdrag. I handläggningen ingår utredning, kommunicering och beslutsfattande. Att bereda ärenden för byggnadsnämnden är en del av det vardagliga arbetet. Du är också delaktig i att skriva fram yttranden till domstol vid en överklagandeprocess. Arbetet bedrivs självständigt och med stort eget ansvar samtidigt som arbetsgruppens samsyn är överordnad.
Södertälje kommun arbetar aktivt med att motverka organiserad brottslighet och i detta arbete är tillsyn en viktig del där du har möjlighet att bidra. Den myndighetsgemensamma tillsynen består av ett nära samarbete med bland andra polis, arbetsmiljöverket och skatteverket.
Hos oss kommer du välkomnas av trevliga kollegor och dessutom har du möjlighet att arbeta upp till 50% på distans med möjlighet att själv påverka din arbetstid.
Vem är du?
Krav:
- Till rollen som tillsynshandläggare söker vi dig som har en akademisk examen inom området, t ex jurist, arkitekt, civil- eller högskoleingenjör, alternativt yh-utbildning och minst två års erfarenhet av aktuella arbetsuppgifter.
- Mycket goda kunskaper i svenska, både tal och i skrift
- Körkort B
- God datorvana
Meriterande:
- Goda kunskaper inom PBL, PBF och BBR och erfarenhet av att arbeta med de primära arbetsuppgifterna är meriterande.
- Det är också meriterande att ha erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Personliga egenskaper:
- Eftersom du kommer arbeta i nära samarbete med dina kollegor och dessutom ha mycket kontakt med allmänhet och verksamhetsutövare och andra myndigheter, kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
- Du bör ha en god och väl utvecklad samarbetsförmåga, då ett gott samarbete med kollegor är mycket viktigt. I Södertälje kommun arbetar vi myndighetsgemensamt, vilket även innebär ett samarbete kring ärenden med andra myndigheter.
- Du har en god kommunikativ förmåga och är bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Tjänsten ställer krav på att du är kvalitetsmedveten och noggrann i ditt arbetssätt, samt att du är en trygg person, såväl på det personliga planet som i ditt yrkesutövande.
- För dig är det viktigt att sätta medborgaren i fokus och att sköta tjänsteutövningen med en hög noggrannhet. Du är också bra på att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett, för situationen effektivt sätt.
- I perioder arbetar enheten under tidspress vilket kräver att du är stresstålig.
Urvalet till tjänsten sker löpande.
Vi erbjuder dig
- Friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år.
- Flexibel arbetstid, i form av årsarbetstid, med möjlighet att styra över din egen arbetstid.
- Möjlighet att arbeta upp till 50% på distans
- Möjlighet att växla in din semesterersättning till extra lediga dagar.
- Kompetensutveckling
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.
Enheten består idag av 21 personer som arbetar med administration, bygglovhandläggning, inspektion samt tillsyn. Vi söker nu ytterligare två tillsynshandläggare för att förstärka vår enhet. Vi arbetar sedan några år tillbaka digitalt och arbetar för att utveckla våra digitala processer. Vi erbjuder ett arbete där du har möjlighet att påverka och utvecklas i din roll. Hos oss ställer vi upp för varandra och hjälper till där det behövs. Vi sitter i stadshusets moderna lokaler några minuter från Södertälje Centrum och kommunikationer. I huset finns också tillgång till en lunchrestaurang med mycket ekologisk mat och vegetariska alternativ.
Välkommen till oss!
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.