Tillsynshandläggare till Miljö och byggavdelning

Tillsynshandläggare till Miljö och byggavdelning

Arbetsbeskrivning

Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare.

Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?

Burlövs kommun har höga ambitioner och vi driver utvecklingen framåt! I kommunledningsförvaltningen pågår ett ständigt kvalitetsarbete för att förbättra stödet till våra verksamheter. Våra avdelningar har ett nära samarbete där var och en tar ansvar för såväl sina egna uppdrag som för våra gemensamma mål.

Vill du arbeta hos oss på Miljö och byggavdelningen i Burlövs kommun för att förverkliga våra mål och vår värdegrund? Vi tror på att människan skall vara i fokus, utveckling, respekt, arbetsglädje och samverkan. Gör du? Tror du också på att arbeta systematiskt med ständiga förbättringar för att skapa värde och bidra till livskvalitet för kommunens invånare, företag, organisationer och besökare? Vågar du anta nya utmaningar och pröva nya idéer? Då kan du vara den vi söker.
Vi utökar nu avdelningen med en jurist som vill arbeta med tillsyn enligt plan- och bygglagen och handläggning av ärenden enligt tobaks- och alkohollagen samt lagen om receptfria läkemedel.
Välkommen med din ansökan!

Om arbetsplatsen
Miljö och byggavdelningen består idag av två enheten. På miljöenheten finns 6 miljöinspektörer fördelade på miljö, hälsoskydd och livsmedel. På byggavdelningen finns 3 bygginspektörer och en bygglovsarkitekt.
Arbetsplatsen kännetecknas av stor portion arbetsglädje, respekt, viljan och möjligheten att hjälpa varandra och strävan att ständigt utvecklas.
Hos oss får du möjlighet till flextid, distansarbete och en individuell utvecklingsplan. Vi erbjuder även gym i stadshuset, friskvårdsersättning samt möjlighet att semesterväxla mot fler semesterdagar.


ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga uppgifter kommer vara att handlägga ärenden enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter samt handlägga tillsynsärenden enligt plan- och bygglagen.

Som alkohol- och tobakshandläggare utreder du självständigt ansökningar och tillsynsärenden gällande serveringstillstånd och tobakstillstånd. Din uppgift är att granska handlingar och ge stöd till sökande genom hela processen. Du utreder självständigt brister som kan påträffas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt lagens bestämmelser.

För att skapa en trygg och säker restaurangbransch på lika villkor kontrollerar du tillståndshavarnas personliga lämplighet, bolagens ekonomi och varifrån pengar kommer som finansierar verksamheterna. Rollen innefattar också utredning av ekonomiska frågor så som granskning av årsredovisning, bokföring och redovisningsregler.

Du ansvarar också för tillsyn av vissa receptfria läkemedel.
I din roll som handläggare med fokus på tillsyn enligt plan- och bygglagen kommer du att hantera ärenden rörande olovligt byggande, ovårdade tomter och ovårdade och förfallna byggnadsverk. Även andra typer av tillsynsärenden, till exempel frågor om enkelt avhjälpa hinder kan bli aktuella. Du driver tillsynsärende med stöd av dina kollegor.

Du kommer att fatta egna beslut på delegation men också handlägga och föredra ärenden som beslutas i miljö-och byggnadsnämnden.
En viktig del i arbetet är rådgivning, vägledning och service till övriga medarbetare, allmänhet, företag och andra myndigheter.
Uppdraget innebär ett nära samarbete med andra myndigheter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• högskoleexamen inom juridik, eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift
• körkort och god datorvana

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av handläggning av ärenden enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter
• erfarenhet av handläggning enligt Plan- och bygglagen,
• erfarenhet av handläggning enligt miljöbalken samt kommunal- och förvaltningsrätt
• erfarenhet från kommunala beslutsprocesser
• goda kunskaper i att läsa och förstå årsredovisningar, bokföring och balansräkningar.
• vana vid arbete i politisk styrd organisation och myndighetsutövning.
• god förmåga att läsa och tolka lagtexter och domar

Personliga egenskaper
Du gillar att lära dig nya saker samt tycker om att arbeta med människor.

Rollen ställer höga krav på att du kan planera, organisera och prioritera. Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar ditt angreppssätt för att driva dina processer framåt.
Vi vill att du bidrar med en glad, positiv och konstruktiv anda så att vi tillsammans kan ge god service till kommuninvånare och näringsliv och samtidigt skapa en trevlig arbetsplats.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad, lyhörd och tillmötesgående. Du har förmåga och vilja att hjälpa andra. Du är lugn och stabil oavsett omständigheter och agerar alltid professionellt utifrån ditt yrke och din roll.

ÖVRIGT
Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Miljö- och byggchef Michael Horn
040-625 64 47
Miljö- och byggchef Michael Horn

Byggnadsinspektör Jesper Croall
040-625 61 40

Sammanfattning

Besöksadress

Kärleksgatan 6 23221 Arlöv
None

Postadress

Box 53
Arlöv, 23221

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024