OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 3 000 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Vi planerar för en samtid och en framtid där alla kan leva mitt i det goda livet.
Bygg- och miljöförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning inom bygg- och miljöområdet. Förvaltningen består av en personalgrupp på ca 30 personer fördelade på en byggenhet och en miljöenhet. Förvaltningen arbetar med såväl privatpersoner, företag, myndigheter som andra delar av kommunens verksamhet. Som medarbetare på byggenheten är du med och bidrar till att skapa en god och hållbar framtid i Partille.
ARBETSUPPGIFTER
Partille är mitt uppe i en expansiv period på resan från förort till förstad, därför kan vi erbjuda dig spännande och på samma gång utmanande och komplexa arbetsuppgifter. Dina främsta arbetsuppgifter som tillsynsjurist eller tillsynshandläggare (titeln sätts utifrån utbildningsbakgrund) kommer vara handläggning av ärenden om olovligt byggande, men även övrig tillsyn inom ramen för byggnadsnämndens tillsynsansvar. Du är rådgivande och bistår med service till såväl kollegor, allmänhet som professionella byggherrar i form av råd och upplysningar. Under perioder kan andra uppgifter förekomma inom ramen för bygg- och miljönämndens arbetsområde.
I rollen ingår du i byggenhetens arbetslag och deltar i gemensamma arbetsgrupper och möten som är relevanta för ditt uppdrag. I handläggningen ingår utredning, kommunicering och beslutsfattande. Att bereda och presentera ärenden för bygg- och miljönämnden är en del av det vardagliga arbetet. Du är också delaktig i att skriva fram yttranden till domstol. Arbetet bedrivs självständigt och med stort eget ansvar samtidigt som arbetsgruppens samsyn är överordnad. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag till fredag, enligt fast schema med möjlighet till flex.
KVALIFIKATIONER
Till denna roll söker vi dig som har en minst 4-årig juristutbildning alternativt minst två års arbetserfarenhet av aktuella arbetsuppgifter i kombination med en minst 3-årig ingenjörsexamen inom bygg. Kanske är du nyutexaminerad jurist eller beräknas ta examen inom närtid. Goda kunskaper inom plan- och bygglagen och Boverkets byggregler är meriterande.
Eftersom du kommer att arbeta i nära samarbete med dina kollegor och dessutom ha mycket kontakt med allmänhet och verksamhetsutövare, kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du bör ha en god och väl utvecklad samarbetsförmåga, du arbetar ihop med kollegor och samarbetspartners på ett lyhört och smidigt sätt, samtidigt som du är tydlig. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och är bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Tjänsten ställer krav på att du är kvalitetsmedveten och noggrann i ditt arbetssätt, samt att du är en trygg person, såväl på det personliga planet som i ditt yrkesutövande. För dig är det viktigt att sätta kunden i fokus och att sköta myndighetsutövningen både effektivt och noggrant. Du är bra på att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett, för situationen, effektivt sätt.
Du behöver ha B-körkort. Bilpool finns i kommunen.
Vi ser fram emot att läsa din ansökan!
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Annonsen avser en anställning, ett konsultuppdrag är där av inte aktuellt.
På sikt kan hemarbete vara aktuellt någon dag i veckan men det inledande året kräver uppdraget närvaro på kontoret 5 dagar i veckan.