OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Försäkringskassans interna tillsynsfunktion genomför tillsyner med omedelbar återkoppling till berörda chefer. I nuläget bemannas funktionen av tre tillsynsledare och en tillsynschef. Vi ska öka antalet tillsyner och behöver växa.
Syftet med funktionen är att bidra till ett verksamhetsnära lärande i hela organisationen samt bidra till myndighetens verksamhetsutveckling. Funktionens verksamhet utgör en central del av ledningens förutsättningar att styra och ansvara för verksamheten, samt bidrar till den interna styrningen och kontrollen. Detta uppnås genom en verksamhetsnära tillsyn i form av utvärderingar och dialoger tillsammans med medarbetare och chefer.
Vi söker nu fler tillsynsledare som har ett genuint intresse och engagemang för Försäkringskassan och socialförsäkringen.
Tillsammans uppnår vi en värdeskapande, inkluderande, effektiv och trovärdig tillsynsfunktion – vill du vara med?
Ansvar och arbetsuppgifter
Som tillsynsledare ansvarar du för att leda och genomföra tillsyn i kärnverksamheten. Du agerar utifrån den statliga värdegrunden och Försäkringskassans etiska kod.
I din roll arbetar du bland annat med att organisera tillsynsinsatser och bemanna teamet i samråd med chefen för tillsynsfunktionen. I ansvaret ingår att du ska leda och fördela arbetet vid den aktuella tillsynsinsatsen och skapa de förutsättningar som behövs för att teammedlemmarna ska kunna utföra sin uppgift i enlighet med förväntad prestation och utfall. Tillsammans med teamet ska du analysera tillsynen i syfte att komma fram till behov och åtgärder. I rollen ingår även att genomföra muntliga avrapporteringar och dialoger av resultaten samt ansvara för att tillsynsinsatsen dokumenteras och att målgruppsanpassade tillsynsrapporter skapas.
Vi söker dig som
• har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenhet/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har förmåga att leda och motivera teamet för att uppnå tillsynens syfte och mål
• har mycket god samarbetsförmåga och kan skapa och upprätthålla goda relationer
• kan bidra konstruktivt i teamarbete genom helhetsperspektiv, ömsesidigt lärande, stöd och uppmuntran
• har god kommunikativ förmåga såväl skriftligt som muntligt
• har god analytisk förmåga och gott omdöme
• är resultatorienterad och kan proaktivt ta initiativ och ansvar
• är kvalitetsmedveten, noggrann och arbetar strukturerat.
Det är meriterande om du:
• har god erfarenhet av projekt-/uppdragsledning
• har chefs-/ledarerfarenhet
• har erfarenhet av granskningsuppdrag
• har erfarenhet av teambaserat arbetssätt
• har erfarenhet av verksamhetsutveckling
• har god insikt i Försäkringskassans verksamhet, styrning och statstjänstemannarollen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tillsvidareanställningar, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Stockholm (Telefonplan), men annan placeringsort kan vara möjlig.
Kontakt
Chef: Kennerth Eriksson, 010-116 79 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Stig Lindblom, 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Gunnel Andersson, 010-114 54 39, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 8 januari 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.