Arbetsbeskrivning
Vill du vara med i det viktiga arbetet med att identifiera och motverka välfärdsbrott? Vill du bidra till en rättvis och trygg hantering av ärenden och gillar variationen mellan operativa och strategiska arbetsuppgifter? Då kanske just du är vår nya Tillsynssamordnare!
Som tillsynssamordnare utgår du från byggenheten på samhällsbyggnadskontoret. Enheten består idag av åtta medarbetare med mycket stor samlad kompetens av bygglovshandläggning och tillsyn enligt PBL. Du kommer i din roll som tillsynssamordnare ha ett nära samarbete och ett bra stöd av bygglovshandläggarna, men du kommer också att samarbeta nära kollegor inom både samhällsbyggnadskontoret, teknik- och servicekontoret samt kommunens samordnare mot välfärdsbrott på säkerhetsenheten.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen kommer du att framför allt att arbeta operativt, men även strategiskt och vara en viktig del av kommunens arbete med att identifiera och motverka välfärdsbrott, det kan handla om att individer eller företag utnyttjar välfärdssystemet genom att dölja eller lämna felaktig information. Exempel på sådana handlingar kan vara olovlig byggnation, otillåten markanvändning, förfalskning av dokument, utsläpp av skadliga ämnen eller felaktig folkbokföring.
Operativa arbetsuppgifter i fält kan innefatta kontroller så att bygglov och andra kommunala tillstånd följs, att kommunens mark inte tas i anspråk för exempelvis uppställning av byggutrustning eller dylikt utan tillstånd, att schaktmassor inte tippas på kommunal mark och att skyddade träd inte tas ner eller skadas under byggnation.
Trots nära samarbete med kollegor inom förvaltningen så kräver arbetet också självständighet, där du tar ett stort eget ansvar och fungerar som en central kontaktpunkt mellan kommunen, byggherrar och entreprenörer på byggarbetsplatser. Ett mycket aktivt arbete på fältet kombineras med handläggning av tillsynsärenden och administrativt arbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen som byggnadsingenjör eller annan likvärdig utbildning som är relevant inom området.
• Minst fem års erfarenhet av tillsyn och inspektioner i fält.
• Kunskap inom tillsynsmetodik och praktisk erfarenhet av arbete med tillsyn inom plan- och bygglagen (PBL),
• B-körkort och är bekväm med att köra bil på egen hand.
Vi ser det som meriterande med:
• Erfarenhet av arbete med tillsyn inom miljöbalken.
• Erfarenhet av arbete mot organiserad brottslighet.
• God lokalkännedom i Strängnäs kommun.
• Vana av att hantera media.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du är stabil och förtroendeingivande i mötet med människor. Du har integritet och kan behålla lugnet och hantera pressade situationer. Vidare är du prestigelös och har förmågan att lyssna, visa empati och respekt samt att kommunicera på ett enkelt och tydligt sätt. Du har en färdighet för att kunna skapa och utveckla arbetsmässiga relationer, men du måste också vara bekväm med självständigt arbete. Eftersom det dagliga arbetet är händelsestyrt krävs att du är flexibel och har en god förmåga att kunna prioritera ditt arbete utifrån ändrade förutsättningar. Du trivs med att växla mellan operativt och administrativt arbete och har en utpräglad ansvars- och servicekänsla.
Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så varmt välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Anders Solberg
0152 293 20
HR-specialist Lina Svensson
0152 291 64
GIS/Kartingenjör David Reinedahl
0152 293 11