Timanställd Kommunvägledare till Kundcenter

Timanställd Kommunvägledare till Kundcenter

Arbetsbeskrivning

Östersunds kommun, Kommunledningsförvaltningen Kundcenter söker timanställd kommunvägledare med erfarenhet från socialt arbete till kompetensgruppen Socialt stöd.

Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare. Östersunds kommun är stället för dig som vill jobba framåt med hjärtat. För oss är nämligen alla medborgare lika viktiga. Ett barn på förskolan, en bygglovssökande villaägare eller en vårdsökande pensionär. Vi strävar hela tiden efter att förbättra och utveckla våra tjänster och hos oss har du möjligheter att som individ påverka hur vi genomför vårt gemensamma arbete och vara med och bidra till ett bättre Östersund. Vi är engagerade och visar omtanke för varandra och dem vi är till för.

Kundcenter
Kundcenter ligger organisatoriskt under Kommunledningsförvaltningen. Kundcenters verksamhetsidé är att göra det enklare för medborgarna att komma i kontakt med kommunen för att få svar på sina frågor eller lämna synpunkter. Kundcenter har totalt cirka 25 medarbetare som hanterar telefon, besök och andra kanaler som medborgaren väljer att kontakta kommunen på. Våra öppettider är måndag till torsdag 08.00 - 17.00. Fredagar och dag före röd dag 08.00-16.00. Receptionens öppettider är måndag - fredag 08.00-16.00.

Arbetsuppgifter
Som timanställd på Kundcenter kan du bli informerad om arbetspass med kort varsel och även inplanerade arbetspass flera veckor fram i tiden. Vi förväntar oss att du kan arbeta mellan 8 och 20 timmar i veckan under minst ett år. Vissa veckor kan det bli mer och andra veckor mindre. Vi antar att du har en annan huvudsaklig sysselsättning, till exempel att du studerar eller har ett eget företag.

Passar den här beskrivningen in på dig? Fortsätt då att läsa för att se vad du kan förvänta dig av arbetet.

Att arbeta hos oss innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben och i personliga möten. Du ger kunderna korrekta och sakliga svar. Vissa samtal är väldigt långa och vissa samtal är rena kopplingssamtal där du hjälper kunden att komma till rätt person. Arbetet handlar om att ha medborgaren i fokus och på ett professionellt sätt hålla ärendena korta så att du snabbt kan hjälpa nästa kund.

Du arbetar i grupp tillsammans med andra kommunvägledare. I huvudsak arbetar du med telefon och dator som arbetsredskap, där du under pågående samtal skriver in uppgifter och söker information i olika system.

Just nu söker vi en timanställd till kompetensgruppen som hanterar frågor som rör socialt stöd och vård. Flera frågor som gruppen hanterar för Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är mer djupgående, detta gäller till exempel orosanmälningar, ekonomiskt bistånd samt ansökan om vård. Vi tar även emot en del besök, främst från personer som söker ekonomiskt bistånd. Arbetslivserfarenhet eller studier inom socialt stöd eller vård är meriterande.

Kvalifikationer
Det är meriterande om du på något sätt har jobbat med kundtjänstarbete via telefon. Med det menar vi att du pratat i telefon med kunder eller medborgare huvuddelen av din arbetsdag. Berätta gärna om det i ditt personliga brev.

Arbetslivserfarenhet eller studier inom socialt stöd eller vård är meriterande.

Du är självklart proffs på bemötande, älskar att hjälpa till och ge service och sätter alltid kunden eller medborgaren i centrum.

Du har lätt att samarbeta med olika typer av människor. Du trivs i en organisation där du nästan aldrig på förhand kan planera din dag, utan där förändringar, flexibilitet och utveckling tillhör vardagen.

Du har dokumenterad erfarenhet av och fallenhet för att arbeta i olika it-system. Du kan arbeta med dator och telefon samtidigt. Du kommer att jobba i flera it-system under samma dag. Du har erfarenhet av informationssökning på internet och kan hantera sociala medier.

Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du ska kunna föra ett samtal på engelska utan svårigheter. Samiska i tal och skrift är meriterande.

Du har en personlig mognad och en positiv attityd. Du får höra från din omgivning att du ger energi och sprider glädje. Du uttrycker dig tydligt och gillar att själv ta tag i och lösa olika problem när de dyker upp.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vid rekryteringen kommer vi att använda oss av rekryteringstest samt arbetsprover.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2023
  • Ansök senast: 23 april 2023

Liknande jobb


23 december 2024

Business Support

Business Support

20 december 2024

23 december 2024