OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en person som är bra på att inkludera andra och är flexibel? Har du förmåga att sprida glädje och vill skapa en bättre vardag för våra kommuninvånare? Då är du varmt välkommen att söka dig till oss på Bemanningsenheten.
Bemanningsenhetens uppdrag är att stötta upp Lerums kommuns verksamheter inom Stöd och omsorg vid ordinarie personals korttidsfrånvaro samt planerad frånvaro. Som timvikarie hos oss kommer du vara placerad på en eller flera av våra verksamheter inom äldrevården (särskilt boende och hemtjänst) och/eller funktionsstöd (LSS och socialpsykiatri).
ARBETSUPPGIFTER
I ditt arbete kommer du bidra till brukarnas välmående och livsglädje, så att de får en värdefull och trygg vardag. Det är omsorgstagarens behov som står i centrum för allt arbete. De vanligaste arbetsuppgifterna är:
• social omsorg
• personlig hygien (ex dusch och toalettbesök)
• städ och tvätt
Du utför även hälso- och sjukvårdsuppgifter enligt instruktioner och delegering från sjuksköterska. Inom de flesta verksamheter ingår regelbunden dokumentation i systemet Treserva.
Många av våra verksamheter har öppet alla dagar i veckan, dygnet runt, vilket gör att arbetstiderna och arbetspassens längd kan variera. Som nyanställd får du introduktion med bredvidgång samt kortare utbildningar inom ex hygien, förflyttning och läkemedelshantering.
Hemtjänst
Inom hemtjänsten stöttar du omsorgstagarna efter deras behov i hemmet. Arbetet sker självständigt, men med kontinuerlig kommunikation med kollegor/samordnare över telefon.
Särskilt boende
På särskilt boende arbetar du både självständigt och i grupp. Förutom praktiskt omsorgsarbete har du även aktiviteter för omsorgstagarna som planeras av den ordinarie personalen (ex utflykter och sällskapsspel).
Funktionsstöd
Inom funktionsstöd arbetar du med personer som har intellektuella, fysiska, neuropsykiatriska eller psykiska funktionsvariationer. Arbetet utförs antingen i omsorgstagarens hem, på boende eller annan verksamhet som exempelvis Daglig verksamhet eller Socialpsykiatri. Förutom praktiskt omsorgsarbete ger du pedagogiskt stöd i vardagen, personlig omvårdnad samt skapar en aktiv vardag utifrån omsorgstagarnas individuella behov och förutsättningar.
KVALIFIKATIONER
För att trivas i våra verksamheter behöver du vara en person som har ett genuint intresse för individen. Din empatiska förmåga och förståelse för integritet gör att våra omsorgstagare får en trygg och värdefull vardag samt ett respektfullt bemötande från dig. Dessutom är du flexibel och har en god serviceförmåga.
Vi ser gärna att du har gymnasieutbildning, men stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vidare är det meriterande med utbildning och arbetslivserfarenhet inom vård och omsorg. I arbetsuppgifterna ingår dokumentation och kommunikation med omsorgstagare, kollegor och andra parter, vilket kräver goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift.
Inom vissa verksamheter krävs B-körkort. För att arbeta vaken natt vill vi att du har tidigare erfarenhet inom vårdarbete.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister uppvisas. Du beställer själv hem belastningsregister.
Du är välkommen att söka om du är 17 år, men innan ditt första arbetstillfälle måste du ha fyllt 18 år.
ÖVRIGT
Rekrytering och urval sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Sandra Hultén Johansson
0302-52 22 60
Enhetschef Nedzad Deumic
0302-52 23 19
Kommunal Kommunal
0302-52 14 68
Enhetschef Malin Friberg
0302-52 14 26
Enhetschef Lisa Hellsten
0302-52 19 59
Verksamhetschef Äldreomsorg Soledad Danielsson
0302-522385