OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
HR-enheten är en del av Älvdalens kommuns personalavdelning och som leds av kommunens Personalchef.
Avdelningen består av HR-enheten, Bemanningsenheten och Norra Dalarnas Löneservice. På HR-enheten är vi två personalstrateger som arbetar med närhet till varandra och personalchef. Vi har även en närhet till de övriga enheterna inom avdelningen samt ett väl upparbetat samarbete med närliggande kommuner. Det innebär att även om enheten är liten, så är sammanhanget större.
Vi söker nu en ny kollega.
Ser du fördelar med att arbeta såväl operativt som koordinerande och strategiskt inom HR?
Gillar du att arbeta brett, att stötta chefer över hela arbetsgivarområdet?
Kan du tänka dig att arbeta strategiskt i specifika områden inom HR?
Vill du ta chansen att arbeta i en enhet där vi stöttar varandra och gör varandra bra?
Är svaret ja, Ja, JA, JA! Så vill vi verkligen att du ska söka denna tjänst per omgående. Det kan ju faktiskt vara så att vi söker dig och du söker oss.
Vad gör en personalstrateg hos oss, då?
Som personalstrateg i Älvdalens kommun kommer du arbeta med varierande och intressanta arbetsuppgifter då tjänsten dels är en tydlig generalist-roll, dels en tydlig specialist-roll.
Hur då?
Jo, det är en generalist-roll på så vis att ditt arbete kommer spänna över hela arbetsgivarområdet, framför allt i samband med vardagssupport och stöd till våra chefer.
Det är en specialist-roll på så vis att du kommer fokusera strategiskt på vissa specifika områden för att utveckla Älvdalens kommun som arbetsgivare. Detta kommer du att göra genom bland annat utbildning och vägledning av framför allt chefer, inom ditt specialistområde.
För att vara mer konkret så innebär arbetet att du kommer ha operativa arbetsuppgifter, så som att exempelvis administrera kommungemensamma HR-system. Du kommer arbeta med koordinerande arbetsuppgifter genom att exempelvis ta fram rutinbeskrivningar och riktlinjer inom arbetsgivarområdet och sist men inte minst kommer du att ha strategiska arbetsuppgifter som att ta fram policys, implementera arbetssätt och arbeta fram långsiktiga strategier inom arbetsgivarområdet.
Utifrån bredden i arbetet kommer du således röra dig mellan dessa olika perspektiv, vilket innebär att du stundvis kommer få ställa om i ditt planerade arbete. Du kommer även löpande underhålla din kompetens, omvärldsbevaka utvecklingen inom dina områden och sätta dig in i nya regler som påverkar hela arbetsgivarområdet.
Så, vilka kommer vara dina fokusområden?
Sunt arbetsliv och kompetensförsörjning! Tänk arbetsmiljö, hälsa, rehab, friskvård, friskfaktorer, arbetshälsa, samverkan, kompetensförsörjning och rekrytering m.m.
Kul va?!
Sist men absolut inte minst kommer du att vara en arbetsgivarrepresentant i samverkan med fackliga organisationer, en samverkansdialog som är viktig och ständigt pågående. Vid vissa tillfällen kommer du även att delta vid förhandlingar och överläggningar.
Vem söker vi?
För att trivas i denna roll som dels generalist, del specialist och med fokusområdena sunt arbetsliv och kompetensförsörjning, så ser vi att du tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, är lugn och behåller ett realistiskt perspektiv samt fokuserar på rätt saker. Du arbetar bra med andra människor, är lyhörd och kan sätta dig in i andras perspektiv utan att ta över deras känslor. Du ser på sakers långsiktiga betydelse och har ett brett perspektiv på frågor. Sist men inte minst förstår du HR-området i allmänhet och dina fokusområden i synnerhet.
Du har en akademisk examen som personalvetare eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvara kunskapsnivån för rollen.
Specialistkunskaper vi ser nödvändiga:
- Väl förtrogen med arbetsrätten. Det är meriterande om kunskap finns avseende arbetsrätten för kommuner och regioner.
- Förmåga att administrera och hantera kommungemensamma HR-system där HR-enheten har systemansvar.
- Förmåga att handleda, vägleda och utbilda andra.
Det är meriterande med några års HR-vana från offentlig verksamhet.
Bra att veta
Har du frågor om rollen, eller är nyfiken på vilka vi är som arbetar på enheten, kontakta Helena Halvarsson.
Vi ses!
Om Älvdalens kommun
Älvdalens kommun är en vidsträckt och vacker landsbygdskommun där ungefär 7000 människor bor och verkar. Kommunen som arbetsgivare har ungefär 550 medarbetare. Älvdalens kommun har en fantastisk natur som uppmuntrar till friluftsliv, sport, jakt och fiske, eller vad sägs om 85 slalompister, närmare 200 mil skoterleder, över 30 mil skidspår och oändliga vandringsleder och fiskevatten. Vi har ett gott kulturutbud och rikt musikliv. Som arbetsgivare tror vi på en bra balans mellan arbete och privatliv och att du ska känna dig trygg och säker i ditt arbete. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Kärlek, Trygghet, Respekt och Överraskande, och har arbetsmiljöarbete och friskvård i fokus. Älvdalens kommun ligger tekniskt i framkant vilket underlättar till flexibilitet såväl i arbete som privat.
Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida: http://rekryteringslots.se