OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.
Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
Om anställningen
Verksamheten för Rakel och ledningssystem förvaltar och utvecklar verksamhetskritiska kommunikations- och ledningssystem för samhällsviktiga aktörer.
Idag ingår tjänsterna WIS, Rakel, SGSI samt utveckling av framtidens säkra kommunikationer i vårt ansvar. Vår uppgift är att skapa de bästa möjliga tjänsteleveranserna till våra användare.
Rollen som handläggare Tjänst-och marknadsstrateg är placerad på enheten för användarstöd och marknad. Enheten ansvarar för att öka anslutningen till våra tjänster genom marknadsaktiviteter och information. Vi verkar också för att öka kunskapen hos kunderna om hur de effektiviserar sin användning. Detta gör vi genom att leverera utbildning, metodstöd och riktlinjer, samt agera kravställare på tjänsteutveckling. Våra kunder och användare återfinns inom många olika verksamheter: från polis, räddningstjänst och ambulans till företag som elbolag. Gemensamt är att de har viktiga funktioner i samhällets krisberedskap och inom totalförsvaret.
Arbetsuppgifter
I ditt arbete som Tjänst-och marknadsstrateg kommer du att arbeta med att definiera de möjligheter och utmaningar som tjänsten, målgruppen och marknaden står inför med syfte att bidra direkt till SGSI som tjänsteleverans men också området Säkra kommunikationer i stort. Du kommer arbeta tillsammans med andra för att paketera erbjudanden som svarar mot våra kunders behov. Du kommer också säkerställa att processer etableras och utvecklas, med syfte att främja en smidig anslutning till de tjänster som vi erbjuder och en fortsatt god upplevelse av MSB som leverantör för redan anslutna organisationer. Du kommer dessutom att planera, genomföra, utvärdera och följa upp olika initiativ som tar våra tjänster till marknaden. En stor del av rollen är att behålla kundens perspektiv i fokus vid förädling av tjänsten, oavsett om det rör utveckling, leveransprocesser eller daglig kommunikation.
Din kompetensprofil
För att söka anställning har du en högskole- eller yrkesutbildning inom marknadsföring, kommunikation eller motsvarande kunskaper/erfarenheter som arbetsgivaren finner likvärdiga. Vidare har du arbetat med affärsutveckling och/ eller marknadsföring mot företag i minst 5 år, och har arbetat med marknadsföringskampanjer gentemot andra organisationer eller företag. Du har även arbetat med kundfrågor alternativt direkt mot kund.
Vi söker dig som har ett stort samhällsengagemang och vill bidra till att stärka krisberedskapen i Sverige. Arbetet ställer krav på att du har erfarenhet av att arbeta med att ta produkter eller tjänster till marknaden. Du behärskar det mesta inom kommunikation i både digitala och traditionella medier. Vi ser gärna att du har goda projektlednings- och kommunikationsfärdigheter. Det är därför starkt meriterande om du har arbetat med att leda andra och tidigare arbetat med projektledning inom marknadsföring, exempelvis leda ett marknadsteam.
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av att ha suttit i en säljnära roll tidigare.
- Erfarenhet från någon av våra användarorganisationer inom Rakel, WIS eller SGSI.
Då mycket av vårt arbete sker i team måste du tycka om och förstå vikten av att samarbeta och bidra till gruppens utveckling. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda kontakter samt arbetar med en utpräglad känsla för kundnytta. Du trivs med ansvar och förstår vikten av god planering och uppföljning för att uppnå rätt kvalitet. Vidare ser vi att du är initiativtagande, noggrann och nyfiken på att bygga något nytt.
Om enheten
Anställningen är placerad på avdelningen för cybersäkerhet och säkra kommunikationer vid enheten för användarstöd och marknad. Enhetens uppgift är att öka kundanslutningen till verksamhetens tjänster genom att planera och leda arbetet med marknadsföring och försäljning. I detta ingår sälj- och marknadsplanering, resultat-, intäkts- och volymmål samt prognoser och uppföljning av anslutning. I uppgiften ingår användarstöd i form av, metodik, rutiner och riktlinjer för användandet av tjänsterna och medverka i utbildning samt ställa krav på de tjänster som verksamheten producerar.
https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Karlstad eller Stockholm. MSB tillämpar provanställning. Resor i anställningen förekommer.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/
Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschef Jon Gustafsson. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco-S,
Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.
Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 8 november, märkt med referensnummer 2022/240.
Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.
MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20