OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med brinnande intresse för identitetshantering och Microsoft 365 i kombination med affärsmässighet och aktuell kompetens inom teknisk infrastruktur kan du bli vår nästa tjänsteägare, en roll där du kan göra stor skillnad.
Om arbetsplatsen
Solna stad är en av Sveriges och Storstockholms mest expansiva och dynamiska kommuner. Digitalisering och IT möter hela staden, vi driver och stöttar digitaliseringen där verksamheten finns vilket kan vara allt från skola och omsorg till fastighet och gator. Du blir tillsammans med 20 trevliga och kompetenta kollegor en del av Digitalisering och IT inom stadsledningsförvaltningen som sitter centralt i Solna centrum när vi inte är ute i verksamheten. Tillsammans med våra IT-partners bygger vi en flexibel och stabil IT-bas för stadens fortsatta digitalisering.
Vad innebär arbetet?
Som tjänsteägare identitet, moln och infrastruktur ansvarar du för utveckling och förvaltning av kärnan i stadens digitala verksamhet. Det är ett område som utvecklas hela tiden och du följer omvärlden noga samtidigt som du lyssnar till och förstår verksamhetens behov.
Du driver taktiska och strategiska frågor i nära samarbete både med stadens IT-partners och med verksamheten. Nuvarande identitetslösning och Microsoft 365-tjänster är nyligen etablerade och både förvaltning och fortsatt utveckling behöver utformas tydligare. Dessutom pågår en förflyttning mot molntjänster av verksamhetsapplikationer där säkerhet, regelverk och kostnadseffektivitet behöver övervägas. Du arbetar nära våra IT-partners inom tjänsteområdet samt övriga tjänsteägare, stadens teknikstrateg och IT-säkerhetsansvarig. Din närmsta chef finns som ett stöd och bollplank och du arbetar också nära systemförvaltare och projektledare i mer verksamhetsnära utveckling.
Du hanterar avtal och fakturor samt ingår i samverkansforum med övriga tjänsteägare och IT-partners. I ditt ansvar ingår också att säkerställa att det dagliga, operativa fungerar genom att följa upp på SLA:er, arbeta proaktivt med att förbättra och förenkla processer för bland annat beställningar och incidenter i samarbete med stadens servicedesk och övriga tjänsteägare.
Vem söker vi?
Du har en bred erfarenhet inom IT där du har byggt både affärsmässig och teknisk kompetens. Troligtvis har du arbetat med infrastruktur en tid och följer noga utvecklingen inom identitet och åtkomst samt molntjänster inom offentlig sektor. Du har en akademisk examen eller motsvarande erfarenhet och lätt för att dokumentera och beskriva problemställningar och lösningar så att både tekniker och verksamhet förstår. Rollen innebär ett stort ansvar som förutsätter god förmåga att strukturera och driva ditt eget arbete samt dokumentera och följa upp enligt planer som du har varit med och tagit fram. Då dokumentation sker på svenska, ser vi att du som söker har en god förmåga att uttrycka dig i svenska i så väl tal som skrift.
Som person är du tillmötesgående, du tycker om att samarbeta med andra och tar in nya synpunkter samtidigt som du inte tvekar att förmedla ditt perspektiv. Du är en god lyssnare som har lätt för att summera och få andra människor att förstå. Du är van vid att hantera avtal och fakturor och det är meriterande om du har erfarenhet av upphandlingar enligt LOU. Framförallt så drivs du av förbättring, vill lära nytt och förenkla för att med ny teknik utveckla samhället. Vi hoppas att det här låter lockande och att du precis som vi drivs av att bidra till utvecklingen av Solna och framtidens välfärd.
Mer information och ansökan
Vid frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Fredrik Hagnelöv, IT-chef, på fredrik.hagnelov@solna.se.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Välkommen att skicka in din ansökan senast den 2022-08-28. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Vi har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från säljare av annons- eller rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.