OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Tjänsteansvarig IT
med placering i Norrköping
Att arbeta som Tjänsteansvarig IT på Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är mitt i en förnyelseresa där IT och digitalisering är centrala delar. Vi arbetar ständigt med att förbättra oss och vår vision är högt satt - vi siktar på att bli ”Sveriges mest utvecklande IT avdelning!”
Som Tjänsteansvarig IT tillhör du Sjöfartsverkets IT-avdelning som i dagsläget består av ca 85 medarbetare. Här arbetar vi nära varandra i verksamheten såväl fysiskt som digitalt. Tätt samarbete skapar förutsättningar för snabba beslutsvägar och smidig samverkan mellan olika roller och avdelningar. Arbetssättet är Agilt, vilket gör att vi ges stora möjligheter att komma med nya idéer och att vi snabbt kan anpassa oss till nya förutsättningar
Tjänsten är placerad på enheten IT Supporttjänster vars huvuduppdrag är att leverera förstklassig service genom att ta emot, hantera och följa upp IT-relaterade ärenden från verksamheten. Vi ansvarar också för att utveckla och säkra efterlevnad av ett antal ITIL-processer. Dessutom arbetar vi med konto- och behörighetshantering, FAQ samt IT:s självserviceportal.
Arbetsuppgifter
I rollen som Tjänsteansvarig IT leder och utvecklar du, tillsammans med enhetschefen, teamet och ansvarar för att identifiera förbättringsområden samt att prioritera och följa upp det operativa arbetet inom enheten. Arbetet kräver tätt samarbete både inom IT-avdelningen och med Sjöfartsverket i stort samt en god förståelse för hur olika processer påverkar varandra.
Du arbetar även med taktiska och strategiska frågor för avdelningen tillsammans med enhetschefer och andra Tjänsteansvariga IT, som tillsammans utgör IT-avdelningens utökade ledningsgrupp.
Vem är du?
Vi söker dig som har mycket goda ledaregenskaper och har lätt för att samarbeta och bygga relationer. Du har en fallenhet för struktur och ordning, samt förmåga att planera, prioritera och skapa förutsättningar för att teamet ska kunna leverera. Du är coachande, kommunikativ och prestigelös och kan leda arbetet mot uppsatta mål både självständigt och gemensamt.
Till rollen som Tjänsteansvarig IT måste du ha:
- Högskoleexamen inom vad Sjöfartsverket anser relevant område, till exempel inom IT, kommunikation, personal, organisation m.m. eller motsvarande förvärvad kunskap inom relevant område som bedöms likvärdig.
- Minst två års erfarenhet av arbete i en ledarroll inom en IT-organisation, supportfunktion, kundtjänst eller likande.
- Erfarenhet av arbete med förändrings- och/eller processutveckling.
- Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
Vi ser det som meriterande om du har:
- Kunskap om dokumenthanteringssystem, planeringsverktyg, utvecklingssystem och ramverk så som DevOps, ITIL eller PM3 eller likande metoder/modeller.
- Erfarenhet av att arbeta i en supportorganisation.
- Erfarenhet av ärendehantering och ärendehanteringssystem.
- Erfarenhet av teamarbete enligt agila metoder.
Vi kommer samt att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet för visst arbete på distans. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas omgående.
Sjöfartsverket kommer tillämpa sex månaders provanställning.
Första intervjuer kommer att hållas via Skype omkring v.17-v.18
Upplysningar:
Enhetschef Anna Grandin, 010-478 5178 eller anna.gradin@sjofartsverket.se
Rekryteringskonsult Madelene Sahlin, 0727 -294867 eller madelene.sahlin@studentconsulting.com
Fackliga företrädare:
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 19/4 2023.
Diarienummer: 23-01895
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.