OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Skatteverkets tjänster till privatpersoner och företag och bli en viktig del av Skatteverkets fortsatta utveckling kring kundmötet.
Om jobbet
Som tjänstedesigner arbetar du med kundbehovsdriven utveckling. Det innebär bland annat att du ska moderera workshops, genomföra intervjuer och användartester. Vidare så arbetar du med att utveckla och ge metodstöd samt fånga och sprida insikter om kundbehov. Du kommer även att visualisera och kommunicera koncept och idéer samt delta i att vidareutveckla arbetssätt. Du kommer att arbeta under flera utvecklingsfaser, alltifrån utforskning till införande.
Rollen innebär att du definierar relevanta målgrupper, identifierar och analyserar kundbehov och kartlägger kundresor. Det innebär även ansvar för att i utvecklingen använda och sprida kunskap om verktyg och metoder som leder till ökad kundnytta. Rollen ger dig möjlighet att bli en viktig del av Skatteverkets fortsatta utveckling kring kundmötet.
Du kommer att tillhöra sektion 2 på kundmötesavdelningens tjänsteutvecklingsenhet. Vi är 15 kollegor på sektionen. Placeringsort är Solna.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.
I det här jobbet ska du:
- ha en god kommunikativ förmåga på svenska och engelska
- vara självgående och trivas med att arbeta både operativt och taktiskt
- ha mycket god samarbetsförmåga
- vara initiativtagande och ha en vilja att förbättra
- vara utvecklingsorienterad och ha förmåga att lösa problem
- vara noggrann och ha en god struktur i ditt arbete.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning inom tjänstedesign, interaktionsdesign, kognitionsvetenskap eller beteendevetenskap
- erfarenhet av arbete med kundbehovsdriven utveckling alternativt flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete inom tjänstedesign.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att bedöma kund- och verksamhetsnytta.
Det är även önskvärt med erfarenhet från arbete i stora organisationer samt att arbeta tvärfunktionellt och agilt.
Du får även gärna ha erfarenhet av att designa ur ett tillgänglighetsperspektiv.
På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/traffavaramedarbetare.4.309a41aa1672ad0c8377802.html#tjanstedesigner berättar en av våra medarbetare om hur det är att jobba hos oss.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.