OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Skatteverkets tjänster till privatpersoner och företag! Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som tjänstedesigner arbetar du med kundbehovsdriven utveckling.
Det innebär bland annat att du ska moderera workshops, genomföra intervjuer och användningstester. Du ska också utveckla och ge metodstöd samt fånga och sprida insikter om kundbehov. Du kommer även att visualisera och kommunicera koncept och idéer samt delta i att vidareutveckla lösningar och arbetssätt. Du kommer att arbeta under flera utvecklingsfaser, alltifrån utforskande till införande. Du kommer att växla mellan att arbeta självständigt och att arbeta tillsammans med olika professioner.
Rollen innebär att du definierar relevanta målgrupper, identifierar och analyserar kundbehov utifrån ett holistiskt synsätt. I rollen ingår även att använda och sprida kunskap om verktyg och metoder som leder till ökad kundnytta. Rollen ger dig möjlighet att bli en viktig del av Skatteverkets fortsatta utveckling kring kundmötet.
Du kommer att tillhöra sektion 2 på kundmötesavdelningens tjänsteutvecklingsenhet där du kan välja att ha din arbetsplacering i Malmö eller Sundbyberg. Vi är en grupp på ca 15 personer.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha god kommunikativ förmåga på svenska och engelska
- vara självgående och trivas med att arbeta både operativt och taktiskt
- vara trygg i din roll och ha mycket god förmåga att samarbeta
- vara utvecklingsorienterad och ha förmåga att lösa problem
- vara noggrann och ha en god struktur i ditt arbete
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 hp (120 poäng) inom områden som arbetsgivaren bedömer relevant exempelvis tjänstedesign, interaktionsdesign, kognitionsvetenskap eller beteendevetenskap. Alternativt flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete inom tjänstedesign.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att bedöma kund- och verksamhetsnytta samt har erfarenhet av att designa ur ett tillgänglighetsperspektiv. Det är en fördel om du har arbetserfarenhet från en stor organisation och har arbetat tvärfunktionellt och agilt. Det är också bra om du har erfarenhet av arbete med kundbehovsdriven utveckling.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
För att söka tjänsten vänligen klicka på länken nedan för att komma vidare till ansökningsformuläret.
https://skatteverket.varbi.com/se/apply/positionquick/613354/?where=4
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.