OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en tjänstedesigner till tjänsteutvecklingsenheten på Storföretagsavdelningen.
Vår verksamhet har stora utvecklingsambitioner som drivs av våra kunders behov och förväntningar på oss som myndighet, men också av digitalisering och globalisering. Vi söker dig som vill arbeta med kundbehovsdriven utveckling och öka utvecklingskraften inom beskattningsområdet. Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som tjänstedesigner arbetar du med kundbehovsdriven utveckling. Det innebär bland annat att du definierar relevanta målgrupper, identifierar och analyserar kundbehov utifrån ett holistiskt synsätt. I rollen ingår att moderera workshops, genomföra intervjuer och användartester. Du samarbetar med kollegor inom olika funktioner och trivs med att röra dig i olika delar av vår verksamhet. Du kommer att arbeta under flera utvecklingsfaser, alltifrån utforskning till införande. Du kommer även att visualisera och kommunicera koncept och idéer samt delta i att vidareutveckla lösningar och arbetssätt.
Du ska utveckla och ge metodstöd samt fånga och sprida insikter om kundbehov. I rollen ingår även att använda och sprida kunskap om verktyg och metoder som leder till ökad kundnytta. Du bidrar på så sätt till att öka utvecklingskraften både inom avdelningen och inom beskattningsområdet som helhet.
Rollen ställer krav på att du är en god och pedagogisk kommunikatör. Du har ett pragmatiskt synsätt som genomsyrar ditt arbete och du kan anpassa metod och arbetssätt efter situation och sammanhang. Du måste vara beredd på att kunna skifta fokus och trivas i miljöer som inte alltid är tydliga, där du själv bidrar till att skapa tydlighet. Som tjänstedesigner är du en viktig del av beskattningsområdets fortsatta utveckling
Tjänsteutvecklingsenheten har idag tre sektioner och du kommer tillhöra en av sektionerna med placering i Sundbyberg. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha god kommunikativ förmåga på svenska och engelska
- ha mycket god samarbetsförmåga
- vara självgående och initiativtagande
- vara utvecklingsorienterad och ha förmåga att lösa problem
- vara noggrann och ha en god struktur i ditt arbete
Du ska även ha:
- högskoleutbildning inom tjänstedesign, interaktionsdesign, kognitionsvetenskap eller beteendevetenskap
- erfarenhet av arbete med kundbehovsdriven utveckling
- flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete inom tjänstedesign
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att bedöma kund- och verksamhetsnytta. Det är även önskvärt med erfarenhet från arbete i stora organisationer samt att arbeta tvärfunktionellt och agilt.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Placeringsort är Sundbyberg
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.