OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folk och Fastighetsavdelningen på Skatteverket genomgår just nu en stor verksamhetsförflyttning och behöver stärka upp med en tjänstedesigner som kan arbeta med att realisera den.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som tjänstedesigner driver du arbetet med kundbehovsdriven utveckling. Det innebär bland annat att du ska moderera workshops, kartlägga processer och behov hos både interna och externa kunder. I arbetet visualiserar och sprider du insikter runt om i organisationen, skapar samsyn för att ta fram värdeskapande förändringar. Du kommer i din roll att arbeta under flera utvecklingsfaser, alltifrån utforskande arbete till konkret utveckling. I rollen ingår även att använda och sprida kunskap om verktyg och metoder inom organisationen. Rollen ger dig möjlighet att bli en viktig del av Skatteverkets fortsatta utveckling kring kundmötet.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du kommer att tillhöra metodstödsteamet på tjänsteutvecklingsenheten inom Folk- och fastighetsavdelningen, med placering på någon av orterna Gävle, Göteborg, Hudiksvall, Härnösand, Jönköping, Linköping, Malmö, Skövde, Sundbyberg, Söderhamn, Uddevalla, Uppsala, Västerås eller Östersund. Teamet består av åtta personer och på enheten är vi 65 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt från operativ- till strategisk nivå
- vara initiativtagande och ha en vilja att förbättra
- vara noggrann och ha en god struktur i ditt arbete
- vara utvecklingsorienterad och ha förmåga att lösa problem
- ha mycket god samarbetsförmåga och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha god kommunikativ förmåga på svenska och engelska
Du ska även ha:
- en avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom tjänstedesign, UX-design, kognitionsvetenskap eller beteendevetenskap samt erfarenhet av arbete med kundbehovsdriven utveckling och flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete inom tjänstedesign.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av:
- att utvärdera lösningar utifrån kund- och verksamhetsnytta,
- arbete i stora organisationer samt
- att arbeta tvärfunktionellt och i en agil miljö.
Det är också önskvärt att du har vana av att utbilda och stödja inom tjänstedesignsområdet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.