OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Vi arbetar med visionen att göra pensioner enklare och för att göra det behöver vi arbeta kundcentrerat. För oss betyder det att designa lösningar ur insikter om kundens behov, med utgångspunkt från vårt samhällsuppdrag och de möjligheter som teknik ger. Myndigheten är mitt i en agil transformation och vi har höga ambitioner att jobba designdrivet från strategi till genomförande. Vi växlar upp och behöver bli fler som vill vara med och stärka vår designförmåga för att skapa tjänster i världsklass för våra pensionssparare och pensionärer.
Om du trivs i en föränderlig miljö med stora möjligheter att påverka utformningen av metoder och arbetssätt, med höga förväntningar på självledarskap, och i en starkt värderingsdriven organisation, kan det här vara den möjlighet du väntat på.
Utvecklingsavdelningen ansvarar för att koordinera myndighetens strategiska utveckling och att arbeta med konkretisering och genomförande av olika kundcentrerade utvecklingsinitiativ. Avdelningen ansvarar också för utveckling av myndighetens försäkringsprodukter. Du kommer att arbeta i en grupp som tillhör Enheten för verksamhetsutveckling och innovation som ansvarar för myndighetens arbete med tjänstedesign, UX och CX.
Vi söker nu ytterligare en tjänstedesigner som vill vara med och förstärka vår förmåga att arbeta kundcentrerat i vår verksamhetsutveckling.
Ditt huvudsakliga arbete kommer att vara att ta fram och analysera kundinsikter, identifiera målgrupper, planera upplägg för och genomföra kundintervjuer samt dokumentera och analysera resultatet av dessa. Utifrån analyserat resultat förväntas du ta fram specifika rekommendationer/åtgärder för kommande utvecklingsinsatser och förbättringsarbeten och presentera analysen i form av en kartlagd och visualiserad kundresa. I arbetet ingår också att ta fram visualiseringar/prototyper av koncept och konceptuellt arbete med iterationer med och mot slutanvändare/intressenter/utvecklingsteam.
Utbildning och erfarenhet:
För att lyckas i rollen ska du ha
Flerårig erfarenhet av att i rollen som tjänstedesigner arbeta i tjänstedesignsuppdrag.
Erfarenhet av att ta fram koncept, visualiseringar och prototyper och testa dessa med kunder och användare
Eftersom all dokumentation sker på svenska krävs flytande svenska i tal och skrift.
Relevant akademisk utbildning, eller motsvarande kunskap förvärvad genom tidigare arbetslivserfarenhet.
Det är också meriterande om du har:
Erfarenhet av facilitering på distans
Erfarenhet av beteendeekonomi och nudging
Egenskaper:
Vi söker dig som har ett naturligt driv och trivs med att både jobba självständigt och vara del ett samspelande lag. Då rollen innefattar att driva förändringar i både praktiska arbetssätt och kulturella angreppssätt behöver du vara trygg i dig själv, kunna förmedla en tydlig vision och kunna leda förändringar med hjälp av öppenhet och stort engagemang.
För att trivas i rollen hos oss vill vi att du har mycket god förmåga att samarbeta och kommunicera i många olika sammanhang. Du känner dig bekväm med att presentera budskap och facilitera dialoger och arbetsmöten i både arbetsgrupper och ledningsgrupper.
Du har förmåga att målgruppsanpassa idéer och koncept, är analytisk och har förmågan att växla mellan detaljer och helhetsperspektiv. Du får en hög grad av frihet och vi förväntar oss att du tar ansvar och är självgående. Du bygger nätverk, tar initiativ och har ett lösningsorienterat förhållningsätt. Du är intresserad av att på djupet förstå kundernas och användarnas verkliga behov får energi av att hitta och införa förbättringar som hjälper kunder och användare.
I urvalet kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Placeringsort är något av Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm, Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Växjö, Visby eller Halmstad. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester och färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta Joakim de Leeuw, enhetschef Verksamhetsutveckling och innovation, telefon 072-210 20 70.
Fackliga representanter:
Linda Modin, Saco, telefon 010- 454 33 36
Helena Blomkvist, ST, telefon 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan senast 19/05 2021. Märk din ansökan med PSL 2021-68.