Tjänstedesigner/service designer med fokus på digitala tjänster

Arbetsbeskrivning

Brinner du för tjänstedesign/service design?

Brinner du, liksom vi, för tjänstedesign/service design och att arbeta tätt tillsammans med andra duktiga tjänstedesigners, UX:are, AD:s, copywriters och interaktionsdesigners för att få till en fantastisk och sömlös kundupplevelse?

Brinner du också för att skapa samhällsnytta och hjälpa arbetssökande?

Vill du dessutom vara med och skapa digitala tjänster som förenklar och stöttar arbetssökande i deras vardag och bidra till att fler personer snabbare och enklare vägleds till nytt jobb eller utbildning? Eller kanske se till att 200 000 av våra inskrivna kunder förflyttas från den analoga kanalen till den digitala och samtidigt få myndigheten att gå från botten till toppen när det gäller den digitala kundupplevelsen? Blir du, liksom vi, enormt peppad och motiverad av att få bidra till detta? Kom då till oss i kundupplevelseteamet på avdelningen Arbetssökande!
Vi befinner oss i en spännande uppbyggnadsfas med nybildade marknadsområdet Arbetsförmedlingen direkt och vi har höga ambitioner för användbarhet, interaktionsdesign, UX och tillgänglighet

Dina arbetsuppgifter – Tjänstedesigner

Du kommer att tillhöra den enhet som ansvarar för strategi och utveckling av Arbetsförmedlingens webbplats samt Platsbanken och alla digitala tjänster som riktar sig till Arbetssökande.

I dessa utvecklingsinitiativ ansvarar du för de tidiga faserna i designprocessen med att kartlägga kundinsikter, kundbehov och övergripande koncept. Det är du som är ansvarig för att kundupplevelsen hålls ihop oavsett kanal tillsammans med kollegorna inom tjänstedesign. Du kommer att arbeta nära bland annat produktansvariga, UX och interaktionsdesigners på enheten. Du kommer även att ansvara för det strategiska arbetet kring att definiera den digitala kundresan för olika kundsegment och tillsammans med produktansvariga ta fram roadmaps för olika produktområden.

Arbetet innebär många interna och externa kontaktytor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som

• har relevant högskoleexamen och/eller flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• har minst 5 års erfarenhet av kunddriven tjänstedesign och att kartlägga kundresor
• har erfarenhet av att analysera kundbehov och bedöma affärs- och verksamhetsnytta
• har erfarenhet av att initiera och genomföra kundintervjuer med slutanvändare
• är van att arbeta i nära samarbete med IT
• är van att arbeta självständigt i större utvecklingsprojekt och driva på ditt eget arbete
• är van att leda möten och att presentera lösningar och koncept inom projektteam och för intressenter
• har goda kunskaper i svenska språket

Det är meriterande om du har:

• god erfarenhet av verktyg för att visualisera och dokumentera koncept- och interaktionsdesign
• erfarenhet av konceptdesign och utveckling av tjänster i webb, mobil och sociala medier
• erfarenhet av att designa enligt mobile first och responsiv webbdesign
• erfarenhet av agil utveckling
• utvecklat digitala tjänster mot privatkunder

Som person

• är du genuint intresserad av att skapa användbara digitala tjänster som skapar både kund- och verksamhetsnytta
• har du ett brinnande intresse av utvecklingen inom webb, mobil och sociala medier samt följer trender inom UX och service design
• är du drivande och tar egna initiativ samt har en förmåga till nytänkande
• trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar
• är du analytiskt lagd och har kreativ höjd
• tycker du om att ha många kontaktytor, att samarbeta i team och att dela med dig av din kunskap till andra

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningsformen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning om 6 månader tiilämpas. Placeringsort Stockholm. Resor kan ingå i arbetet.
Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.
Arbetsförmedlingen erbjuder också som statlig myndighet dig en marknadsmässig lön med bra förmåner och anställningsvillkor och kollektivavtal med tillhörande tjänstepension m.m.



Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2017/00668274 senast 2018-01-24. Bifoga cv samt personligt brev. När du ansöker kommer du att få besvara ett antal urvalsfrågor elektroniskt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning, månadslön.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 januari 2018

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


IT Business Analyst

IT Business Analyst

21 november 2024

IT-strateg/verksamhetsutvecklare

21 november 2024

20 november 2024