OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Trafikverket bedriver en av landets mest komplexa och omfattande it-verksamheter och ansvarar för flera samhällsviktiga it-tjänster. Centrala funktionen IT har nyligen genomgått en stor förändring i syfte att centraliseras, renodlas och effektiviseras och numera är Trafikverkets it-kompetens samlad i en flödesorganisation med både styr- och beställarförmåga. Organisationen har ett funktionellt ansvar för all IT i Trafikverket och består idag av drygt 900 medarbetare över hela landet. IT-organisationen bygger på Trafikverkets förvaltningsmodell och består av tre huvudområden, styrning, beställning och leverans, fördelat på fem avdelningar under it-direktören.
Arbetsuppgifter
Som tjänsteintegratör ansvarar du för att utveckla och integrera IT-tjänster till en komplett IT-lösning. Du ansvarar för kravställning och utvärdering av olika tekniska alternativ för att på bästa sätt lösa de funktionella krav som kommer från Trafikverkets verksamhet och passa in dem i Trafikverkets IT-tjänstekatalog.
Du bistår teknisk förvaltningsledare/kundansvarig i kundmöten, offertpresentationer, anbudsarbete och vid behov avtalsförhandlingar.
Som tjänsteintegratör inom området portaler ska du sätta dig in i verksamhetens behov av och möjligheter till portaltjänster för att driva på utveckling av nya lösningar där behov eller möjligheter finns. Du ska skapa dig en god kunskap inom området för att hitta möjligheter till effektivisering både ekonomiskt och arbetsmässigt genom införande av portallösningar. Din roll blir sedan att ställa tekniska krav på leverantörer så att vi får en så effektiv helhetslösning som möjligt. I det löpande arbetet ska du dessutom följa upp leveransen av de befintliga portallösningarna både ekonomiskt och kvalitetsmässigt.
Specifikt blir du ansvarig för tillämpning av den befintliga plattformstjänsten Sharepoint som Trafikverket använder för flera olika applikationer. Du ska jobba för att Trafikverket nyttjar hela Sharepoint-plattformen på ett korrekt och effektivt sätt, du ställer också krav på våra teknikers kompetens och på integration mellan applikationer.
Utbildning/Erfarenhet
Vi söker dig med högskoleutbildning om minst 180 hp (motsvarande 120 p) inom IT eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst 5 års arbetslivserfarenhet från operativt arbete med IT-lösningar såsom drift, förvaltning och nyutveckling eller kommersiellt arbete med leverantörsrelationer.
Arbetet kräver att du är analytisk och problemlösningsorienterad. Du är strukturerad och har förmågan att bibehålla ett helhetsperspektiv. Du är också kreativ och och innovativ och med fokus på nytänkande. Då det är många kontakter internt och externt ställer det stora krav på social kompetens och samarbetsförmåga. Du har en förmåga att styra leverantörer till rätt lösning men även förmågan att få verksamheten att välja rätt alternativ genom att förklara fördelarna med förslaget.
Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089