OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Arbetsförmedlingens digitala tjänst Platsbanken görs över 10 miljoner sökningar varje vecka och Platsbanken-appen har 300 000 användare per månad. Arbetsförmedlingens webbplats har 6 miljoner besök och 2 miljoner unika besökare varje månad. Våra 10 000 arbetsförmedlare möter våra kunder i 26 miljoner besök på ett år. Arbetsförmedlingens förnyelsearbete kräver en kraftsamling kring de digitala kanalerna och ett stort fokus på kunddriven utveckling av användbara digitala och mobilanpassade tjänster. Därför har vi bildat avdelningen Digitala Tjänster som ansvarar för digitaliseringsarbetet. Vi består idag av 6 enheter och befinner oss i en spännande uppbyggnadsfas, med höga ambitioner för förbättringar av den digitala matchningen.
Vill du vara med på resan? Nu söker enheten Informationsförsörjning dig som under ett år framåt vill gå in i rollen som Tjänsteutvecklare, och ta ansvar för utvecklingen av den digitala matchningen på arbetsmarknaden.
Arbetsuppgifter
På avdelningen har vi ett stort behov av utveckling inom många olika områden. Bland annat kraftsamlar vi inom arbete med datastrukturer. Du kommer i denna roll att vara en av flera Tjänsteutvecklare med ansvar att förbättra matchningen på arbetsmarknaden. Du kommer att vidareutveckla digitala tjänster/stöd för hantering av värdeförråd, det vill säga vår bank med olika typer av begrepp och sökord – detta i syfte att förbättra matchningen mellan arbetsgivare och arbetssökande. Du kommer också arbeta med att driva och publicera öppna data. Du kartlägger, samordnar, analyserar och prioriterar behov från olika delar av organisationen. Du är intresserad av och har god kännedom om vilka möjligheter digitalisering och väl strukturerad data kan skapa.
Tjänsteutvecklare ansvarar för kravställning i utvecklingsaktiviteter inom vilka ständiga prioriteringar görs för att balansera kund- respektive verksamhetsnytta. Tjänsteutvecklaren arbetar i nära samarbete med Produktansvariga inom avdelningen och arbetet innebär många interna och externa kontaktytor, bland annat med kärnverksamheten, IT och även externa leverantörer.
Kvalifikationer
Vi söker en person som har följande kvalifikationer:
• relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt och/eller flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• erfarenhet av kravställning av digitala tjänster utifrån kund- och verksamhetsbehov
• erfarenhet av informationsstrukturer och informationsmodellering
• erfarenhet av kund-/användardriven tjänstedesign och analys av utvecklingsbehov
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• högskoleexamen inom till exempel data- och systemvetenskap, arkivarie/bibliotekarie
• erfarenhet av agil utveckling
• vana att arbeta i utvecklingsprojekt i nära samarbete med IT och ha kontakter med externa samarbetspartners och underleverantörer
• erfarenhet av att utveckla digitala tjänster som stöttar interna verksamhetsprocesser
• erfarenhet av att driva förändringsarbete och transformering
• erfarenhet av big data och dataanalys
• erfarenhet av att tillgängliggöra eller använda myndigheters öppna data
• erfarenhet av att arbeta med olika typer av standarder för begrepp, layout och presentation av t.ex. information, kommunikation, annonsering m.m. i samband med matchningsarbete
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är genuint intresserad av att skapa tjänster som skapar både kund- och verksamhetsnytta. Du är analytiskt lagd, har kreativ höjd och kan arbeta med hög självständighet. I detta arbete är det viktigt att tycka om att ha många kontaktytor, jobba i team och att dela med sig av kunskap till andra. Vi ser vidare att du har förmåga att identifiera samband och koordinera projekt, samt att du har ett intresse av utvecklingen inom webb, mobil och sociala medier. Våra medarbetare trivs med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitalisering, och där ser vi fram emot att träffa dig som vill bidra i detta! Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är ett vikariat på heltid på 1 år med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Stockholm. Resor kan ingå i arbetet.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan i form av CV och Personligt brev märkt med diarienummer Af-2016/0006 4857 senast den 26 maj 2016. Vi tar emot din ansökan via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb). När du ansöker ingår att besvara ett antal urvalsfrågor elektroniskt. #LI-POST
Kontakt
Anders Gawell 010-486 52 93 Enhetschef, Avdelningen Digitala tjänster
Åsa Skiöld ST, 010-486 95 59
Theofania Lazaridis Saco-s, 010-486 61 16
Thomas Lantz SEKO, 010-487 42 05
Corinne Lowenrud HR-Partner, 010-488 59 92
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740