OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Arbetsförmedlingen förändras och förnyas i en snabb takt samtidigt som vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma.
Arbetsförmedlingens förnyelseresa består bland annat av en omfattande utveckling av digitala tjänster för våra kunder samt förbättring av det interna it-stödet. Vi strävar efter att skapa bästa möjliga service för våra kunder, och utveckla moderna, enhetliga och enkla arbetssätt och stöd för våra arbetsförmedlare.
Enheten Digitalt kundflöde driver och ansvarar för utveckling av digitala stödsystem för arbetsförmedlare. Systemen ska fungera som verktyg för våra arbetsförmedlare i det digitala kundmötet och vid myndighetsutövning.
Vi nyttjar ny teknik för att skapa förutsättningar för digitala arbetsflöden som håller god kvalitet, med kundfokus och hög effektivitet. Oavsett om vi genomför digitala eller fysiska kundmöten ska våra system ge stöd i arbetet och bidra till en god kundupplevelse.
Vill du utveckla morgondagens digitala sömlösa kundflöden tillsammans med oss?
Vem söker vi?
Till sektionen Kundmöte på distans, som består av 16 medarbetare, söker vi nu en tjänsteutvecklare med specialisering och inriktning mot bemanningsplanering (WFM) till produktteam för kundmöteslösningar. Teamet ansvarar för en modern kontaktcenterplattform, som möjliggör effektiva kundmöten. Den omfattar exempelvis digital kundentré och självservice via fritt tal och chattbot, kompetensbaserad styrning av kundmöten och arbetsuppgifter, bemanningsplanering, statistik och uppföljning, samt analys av kontaktorsaker.
Du kommer att arbeta tätt ihop med till exempel produktansvarig, produktägare, andra tjänsteutvecklare, externa tjänste-/systemleverantörer, olika produktteam samt användare i verksamheten. Inom ditt ansvarsområde ansvarar du bland annat för insamling av intressentbehov, driver prioriterade utvecklingsaktiviteter och stöttar intressenter i användandet av bemanningsplaneringssystemet, som idag är Calabrio WFM.
För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, lyhörd, lösningsorienterad och ha en god kommunikativ förmåga. Du är noggrann och ansvarstagande och har fokus på dina intressenters behov och på att få saker gjorda. Du har lätt för att skapa förtroende och är prestigelös och firar framgångar tillsammans med teamet. Du är bekväm med att fatta komplexa beslut, hantera många intressenter och agera i en ledande roll.
Grundläggande krav för tjänsten
- Universitets-/högskoleexamen, eller motsvarande kunskaper förvärvade genom flerårig erfarenhet av arbetsuppgifter som vi kan bedöma som likvärdiga
- Flerårig praktisk erfarenhet av konfiguration av bemanningsplaneringssystem, till exempel Calabrio WFM
- Flerårig praktisk erfarenhet av bemanningsplanering inom kundserviceorganisation, där du har stöttat och gett användarstöd till schemaläggande verksamheter och användare inom prognostisering, schemaläggning och uppföljning av schemaläggning
- Praktisk erfarenhet av kontaktcentersystem, till exempel Telia ACE
- Goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av agil behovs- och kravfångst genom till exempel workshops, intervjuer, fältstudier och dataanalys samt dokumentation av krav, till exempel i form av user stories
- Erfarenhet av användarnära acceptanstester
- Erfarenhet av agila ramverk och metoder för utveckling, till exempel SAFe, Scrum och Kanban
- Erfarenhet av Sharepoint, Confluence, Jira, eller liknande verktyg för samarbete och dokumentdelning
- Erfarenhet av att arbeta på ett strukturerat sätt med hantering av incidenter, problem och förändringar i ett ärendehanteringssystem, till exempel ServiceNow
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Solna, Härnösand eller Östersund.
I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-01-30. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.