Tjänsteutvecklare Digitala tjänster

Arbetsbeskrivning

I Arbetsförmedlingens digitala tjänst Platsbanken görs 30 miljoner sökningar varje månad och Platsbanken-appen har 300.000 användare per månad. Vår webbplats har 5 milj besök och 2 milj unika besökare per månad. Vårt förnyelsearbete kräver en kraftsamling kring de digitala kanalerna och stort fokus på kunddriven tjänstedesign av digitala och mobilanpassade tjänster. Därför har vi bildat avdelningen Digitala Tjänster som ansvarar för digitaliseringsarbetet. Vi befinner oss i en spännande uppbyggnadsfas och har höga ambitioner för användbarhet, interaktionsdesign, UX och tillgänglighet.

Vill du vara med på resan? Nu söker vi flera personer som vill arbeta med utveckling av digitala tjänster till privatpersoner.

Arbetsuppgifter

Du tillhör den enhet som ansvarar för strategi och utveckling av Arbetsförmedlingens webbplats, Platsbanken och alla digitala tjänster som riktar sig till Arbetssökande. Enheten har ansvar för design och användarupplevelse på webbplatsen och i våra digitala tjänster. Vid utveckling av nya digitala tjänster och koncept arbetar vi utifrån kundbehov och hela vägen från idégenerering, analys av affärskrav, visualisering av koncept, effektkartläggning, kravutredning, framtagande av interaktionsdesign på konceptuell nivå samt kundvalidering genom bl.a. användningstester.

Tjänsteutvecklarna ansvarar för kravställning i utvecklingsaktiviteter inom vilka ständiga prioriteringar görs för att balansera kund- respektive verksamhetsnytta. Arbetet innebär även att kundverifiera lösningar, genomföra användbarhetstester, acceptanstester och föreslå förbättringar. I rollen ingår att visa på möjligheterna med de digitala kanalerna för interna intressenter. Tjänsteutvecklarna arbetar i nära samarbete med Produktansvariga inom enheten och har ibland rollen som Product Owner i agila utvecklingsteam. Arbetet innebär många interna och externa kontaktytor, bland annat med IT och verksamhetsspecialister.

Kvalifikationer

Du har relevant högskoleutbildning och/eller flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.

Du har erfarenhet av


• konceptdesign, interaktionsdesign och utveckling av tjänster i webb, mobil och sociala medier
• att analysera kundbehov och bedöma affärs- och verksamhetsnytta
• kunddriven tjänstedesign och att kartlägga kundresor
• verktyg för att visualisera och dokumentera koncept- och interaktionsdesign
• att initiera och genomföra användartester med slutanvändare

Du har vana av att


• arbeta i nära samarbete med IT
• arbeta självständigt i större utvecklingsprojekt
• leda möten och att presentera lösningar och koncept inom projektteam och för intressenter

Meriterande är


• högskoleexamen inom digitala medier, användbarhet, UX och/eller kognitionsvetenskap
• erfarenhet av att designa enligt Mobile first och responsivitet
• erfarenhet av agil utveckling
• erfarenhet av rollen som Product owner
• utvecklat digitala tjänster mot privatkunder

Som person


• är du genuint intresserad av att skapa användarvänliga tjänster, som skapar både kund- och verksamhetsnytta
• har du ett brinnande intresse av utvecklingen inom webb, mobil och sociala medier samt följer trender inom UX och service design
• trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar
• är du analytisk, har kreativ höjd och kan arbeta med hög självständighet
• tycker du om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningsformen är tillsvidare, tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell. Placeringsort Stockholm. Resor kan ingå i arbetet.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan

Ansök med CV och brev märkt Af-2016/0047 3807 senast den 23 januari 2017, via www.arbetsformedlingen.se/ledigajobb. Vi intervjuar löpande.

Kontakt

I denna rekrytering samarbetar vi med Experis, och vid frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen kan man i första hand kontakta Lotta Holme, lotta.holme@experis.com, 08-452 33 28 och Ellen Engström, ellen.engstrom@se.experis.com, 08-764 24 27

Gunilla Dyrhage, Enhetschef, 010-488 75 95
Åsa Skiöld ST, 010-486 95 59
Theofania Lazaridis Saco-S, 010-486 61 16
Thomas Lantz, 010-487 42 05 SEKO
Corinne Lowenrud HR-Partner 010-488 59 92

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 december 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


16 oktober 2024

15 oktober 2024