OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt. På vägen dit ska mycket hända. Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. Varbergs kommun har drygt 60 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus. I dag är cirka 4 500 anställda och nu behöver vi fler medarbetare för att kunna förverkliga visionens verksamhetsidé. Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.
Samhällsbyggandet i Varberg står inför mycket spännande och omfattande utmaningar. Vi hoppas att du är intresserad av att bidra med din erfarenhet och kompetens!
Hamn- och gatuförvaltningen har en central roll i både de stora samhällsbyggnadsprojekten och i de löpande grön-, trafik- och infrastrukturfrågorna.
På vår förvaltning är det högt i tak och vi är stolta över vår trivsamma arbetsplats. I både stort och smått arbetar vi efter kommunens övergripande vision: År 2025 ska Varberg vara Västkustens kreativa mittpunkt. På resan dit får vi redan här och nu glädjande bevis på att vårt arbete är på rätt väg och uppskattas av många. Kommunen har nyligen fått pris för Årets stadskärna 2016 samt Bästa landsbygdskommun 2016, den senare utmärkelsen för tredje året i rad!
Vi söker nu dig som vill arbeta tillsammans med kompetenta och intresserade kollegor, näringsliv och boende i ett växande och trevligt Varberg.
Som en av våra medarbetare på förvaltningen blir du en mycket viktig del i vårt fortsatta och gemensamma arbete med att ta Varberg in i framtiden. Välkommen till oss!
Henrik Petzäll, förvaltningschef
ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar med att ge förutsättningar för en bred användning av det offentliga rummet - för torghandel, evenemang, näringslivets behov och andra aktiviteter. Tjänsten utgörs till c:a 50 % av operativt arbete som torgvärd och till 50% av handläggning och administration.
Torgvärdskap
Som torgvärd arbetar du med att ge förutsättningar för en levande torghandel och stadskärna. Du finns på plats på torget när handeln pågår under onsdag och lördag. Där fördelar du platser, tar betalt och för statistik över de handlare som besöker torget. Du har ett tydligt kundperspektiv, är klar i din kommunikation och lägger stor vikt vid bemötandet. Du lyssnar på olika perspektiv och fattar beslut utifrån en helhetsbedömning. Du är en viktig länk i kommunikationen såväl mellan torghandlare som mellan kommunen, evenemangsarrangörer och handlare. I nära samarbete med utvecklare av torg och evenemang deltar du i planering av särskilda torgdagar, ex vårmarknad, höstmarknad och julmarknad. Likaså arbetar ni tillsammans för att analysera, föreslå och genomföra förbättringar i en ambition att ständigt utveckla verksamheten.
Handläggning
Du arbetar med handläggning av ärenden inom hela förvaltningens verksamhetsområde. Ett exempel är den myndighetsutövning som sker är när någon ansöker om att använda offentlig plats för annat ändamål än vad som anges i detaljplanen eller den lokala ordningsstadgan (vid exempelvis evenemang, skyltning, uteserveringar eller byggställningar). Polisen inhämtar då ett yttrande från kommunen och din roll är att handlägga och samordna kommunens bedömning i frågan. Du arbetar i vårt ärendehanteringssystem på ett effektivt och strukturerat sätt. I rollen som handläggare har du en tät och kontinuerlig kontakt med andra aktörer, förvaltningar och myndigheter.
I uppdraget ingår också att utöva tillsyn för offentlig plats för att säkerställa att den anordning eller det arrangemang som beviljats genomförs som avsett.
Utöver handläggning och myndighetsutövning i olika frågor ansvarar du för övriga administrativa sysslor för avdelning Offentliga rummet. Dessa kan exempelvis vara kopplade till våra registrerings- och tidrapporteringssystem.
Du lägger stor vikt vid bemötandet och du har förmågan att hitta lösningar, får saker gjorda och ge tydliga besked. Det gör dig till en uppskattad medarbetare hos såväl uppdragsgivare som samarbetsparter, invånare och näringsliv.
KVALIFIKATIONER
Eftergymnasial utbildning eller motsvarande erfarenhet erfordras.
Du har god samarbetsförmåga och förmår agera lugnt och professionellt i stressiga situationer. Du är strukturerad och tydlig i din kommunikation. Du behärskar svenska och kan även tala och förstå engelska. Du har beslutsförmåga och är öppen för nya arbetssätt och lösningar. Du arbetar effektivt och har en förmåga att snabbt ta dig an nya system.
Erfarenhet av arbete i kommunal förvaltning och torghandel är meriterande. Likaså vana av att arbeta med ärendehanteringssystem och andra digitala verktyg.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Förvaltningen anser att mångfald bland våra medarbetare bidrar till att utveckla såväl vår verksamhet som gemenskapen på arbetsplatsen.
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Förvaltningschef Stefan Eglinger
0340-881 45
Sveriges Arkitekter Andreas Lindqvist
0340-882 73
Vision Marie Gunsell
0340-881 30
Kommunal Tore Johansson
0340-882 74
Projektchef Martin Johansson
0340-881 33
avdelningschef och stadsträdgårdsmästare Liv Sonntag
0340-882 72
Kommunal Kristina Lundgren
Vision Ann-Sofi Berntsson
0340-88723
tf avdelningschef Liv Sonntag
0340-882 72
strategisk trafikplanerare Magnus Johansson
0340-886 45