Torsås kommun söker en nämndsekreterare/utredare

Arbetsbeskrivning

Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag.

I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort.

Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder.




ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som nämndsekreterare/utredare har en stor bredd och kommer att omfatta kvalificerat utredningsarbete, strategisk verksamhetsplanering och utveckling såväl som ansvar för nämndsadministrativa arbetsuppgifter.

I tjänsten ingår utredningsarbete, uppföljning, utvärdering och analys kopplat till den kommunala och nationella styrningen. Utredningsuppdragen görs på beställning av ledningsgrupp, förvaltningschef eller socialnämnd.

Rollen som utredare omfattar utredningsarbete samt strategisk verksamhetsplanering och utveckling. Vidare ingår svar på remisser och motioner, kvalitets- och verksamhetsutveckling, Lex Sarah-utredningar samt omvärldsanalys.

Som nämndsekreterare/utredare har du en central roll i arbetet med nämnden och arbetar tillsammans med förvaltningschef och verksamhetscheferna inom socialförvaltningen. Du deltar vid socialnämndens och arbetsutskottets sammanträden och är på så sätt en av de viktiga länkarna mellan verkställandeorganisationen och de förtroendevalda samt mellan ledare och medarbetare. I arbetet ingår ärendeadministration, planering av sammanträden samt en mängd varierande administrativa göromål, såsom diarie- och arkivhantering.

I rollen ingår även postöppning, registrering av ärenden och handlingar i socialnämndens diarium. Du kommer även att ansvara för implementeringen av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har adekvat högskoleutbildning inom stats- eller samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.

Du bör besitta viss juridisk kunskap och ha god inblick i den kommunala beslutsprocessen. Du har tidigare erfarenhet från arbete i en offentligt styrd verksamhet och goda kunskaper om kommunal- och förvaltningslagen, GDPR samt offentlighets- och sekretesslagen.

Vi tror att du har ett strukturerat och organiserat arbetssätt, är flexibel, har fallenhet för självständigt arbete men har även en god samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du, på ett tydligt sätt, kan uttrycka dig väl i både tal och skrift och att du kan hantera förekommande administrativa system samt att du innehar goda datorkunskaper. Rollen är serviceinriktad vilket innebär många kontakter såväl interna som externa.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron är meriterande.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

13 december 2024