Trafikinformatörer till Trafikcentralen i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och underlätta vardagen för invånare och företagare i hela Sverige? Ta chansen att bli trafikinformatör hos oss och bidra till att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.


Trafikinformatörer till Trafikcentralen i Göteborg

Arbetsuppgifter

Trivs du som bäst när den ena dagen inte är den andra lik? Som trafikinformatör får du ett lärorikt, utmanande och roligt arbete med en gedigen introduktion, utbildning och handledning för att du ska komma in i arbetet på bästa sätt. Du börjar din anställning med en betald utbildning på plats vid Trafikledningscentralen i Göteborg.
Våra trafikinformatörer ser till att informationsflödet fungerar och att tågresenärerna får rätt information och goda möjligheter till alternativa resor, när det plötsligt händer något oväntat i trafiken. Detta kan gälla allt från försenade och inställda tåg till byte av perrong.
Som trafikinformatör har du en viktig roll när det gäller att samla in, sammanställa och förmedla vidare information om trafikläget, både till kollegorna i den operativa miljön och exempelvis järnvägsföretag. Det gör du via datoriserade övervakningssystem och samverkan med bland annat externa samarbetspartners, trafikledare och övriga trafikinformatörer. Du informerar tågresenärerna främst via plattformsskyltar, monitorer och högtalare samt lägger grunden för information till olika webbplatser, appar och media.
När tågtrafiken fungerar som planerat kommer du att ha lugna perioder, där du framförallt övervakar och är beredd om läget i trafiken förändras. Då verksamheten bedrivs dygnet runt innebär det att våra trafikinformatörer arbetar olika skift enligt schema, årets alla dagar och dygnets alla timmar där även nattjänstgöring ingår.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser till tester och intervju. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
Som anställd inom Trafikverket förväntas du agera i enlighet med ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter, samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra.
För att bidra till en mer fördomsfri och kompetensbaserad process så är det här en helt CV-fri rekrytering. Det innebär att du inte ska bifoga något CV.

Kvalifikationer

Som person är du kommunikativ och tydlig, vilket innebär att du på ett väl anpassat, snabbt och tillförlitligt sätt kan förmedla trafikläget till mottagaren. Du samarbetar väl med andra, tar ansvar för din del i helheten och initiativ till de kontakter som behövs för att lösa uppdraget. Det är viktigt att snabbt kunna identifiera problem och hitta lösningar med hänsyn till flera perspektiv, för att på bästa sätt stötta andra där det behövs. För att trivas och lyckas i rollen behöver du kunna hantera flera parallella arbetsuppgifter samt anpassa dig till nya omständigheter på ett lugnt och lösningsfokuserat sätt, då tempot ofta kan variera i den operativa miljön.
Eftersom anställningen innefattar utbildning innehållande självstudier och kunskapstest ser vi att du även kan och vill ta ansvar för ditt eget lärande.
Vi söker dig som har
en gymnasieutbildning, alternativt tillskansat dig motsvarande kunskap t.ex. genom relevant erfarenhet från arbete eller andra studier
några års arbetslivserfarenhet
god datorvana och förmåga att använda program för att genomföra olika moment samt kommunicera effektivt
goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har
aktuell erfarenhet av att arbeta med information och kommunikation i en datoriserad övervakningsmiljö och/eller operativ, händelsestyrd verksamhet (exempelvis inom trafik, logistik, larm- och bevakning eller driftcentral)
aktuell erfarenhet från arbete inom kommunikation, support och/eller kundtjänst
aktuell erfarenhet från järnvägsbranschen
aktuell vana att regelbundet arbeta obekväma tider, t.ex. nätter och sena kvällar


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 juli 2024
  • Ansök senast: 20 augusti 2024

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


5 november 2024

Customer Experience Coordinator

Customer Experience Coordinator

4 oktober 2024