OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning med drygt 170 anställda och ett brett ansvarsområde. Förvaltningens verksamhet omfattar gata- och trafik, fastighet- och projekt, park och kust, anläggning och bad, öppen ungdomsverksamhet, föreningsstöd, bibliotek, museum och offentlig konst samt konsument- och budgetrådgivning.
Falkenberg är i en expansiv fas då staden växer, allt från nya bostadsområden och näringslivsprojekt till förskolor och skolor, vilket skapar spännande utmaningar inom samhällsplaneringen. Idag bor 46 000 invånare i kommunen.
Gatu- och trafikenheten är en viktig pusselbit i många av de processer som kommunen arbetar med för att skapa en attraktiv kommun som lockar besökare, boende och företagare. Gatu- och trafikenheten består idag av 12 engagerade och kunniga medarbetare som ansvarar för drift och underhåll av kommunens gator, vägar och torg, trafiksäkerhetsfrågor, myndighetsbeslut inom trafikområdet, gatubelysning, industrispår, grävansökningar, vägföreningar, parkeringsövervakning med mera. Enheten svarar även för kommunens infrastrukturinvesteringar, samt planering och genomförande av utbyggnadsprojekt.
Nu ska en utav våra trafikingenjörer studera och vi söker hens vikarie. Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?
ARBETSUPPGIFTER
Som trafikingenjör kommer du att ha ett mycket omväxlande arbete. Du kommer handlägga och utreda ärenden inom t.ex. trafikplanering, trafiksäkerhet och parkering och vara delaktig i projekt som rör dessa områden.
Du kommer ansvara för myndighetsutövning, t.ex. markupplåtelser, skriva lokala trafikföreskrifter samt diverse tillstånd och dispenser inom trafikområdet och vara delaktig i arbetet med synpunktshantering.
Du kommer att arbeta tillsammans med såväl kollegor i kommunen som externa konsulter, myndigheter, vägföreningar och entreprenörer vilket gör att det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och samtidigt tydlig och strukturerad.
Tjänsten innebär att du kommer ha mycket kontakt med invånare och svara på frågor och synpunkter. Du representerar kommunen i många olika sammanhang och det är viktigt med ett professionellt bemötande och god kommunikation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademiskutbildning med inriktning mot trafik/samhällsplanering eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Arbetslivserfarenhet inom området är meriterande.
Det är meriterande om du har kunskaper om lokala trafikföreskrifter, tillståndsprövning, myndighetsutövning och trafikutredningar.
GIS-kunskap och att du kan analysera resultat av utredningar är också meriterande samt om du gått utbildning som utmärkningsansvarig.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förståelse för vad det innebär av att arbeta inom en politisk styrd organisation, men även vilka förutsättningar och förväntningar som de som kontaktar oss som organisation har. Att arbeta såväl självständigt som i grupp är en förutsättning och det är viktigt att du har god förmåga att kommunicera både i tal och i skrift. Du är en van datoranvändare och bekväm vid att arbeta i olika IT-system.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du är rätt person för oss och vi tror att du är engagerad, strukturerad, noggrann och en lagspelare!
Körkort B för manuell växellåda är ett krav.
ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess tillämpas löpande urval, så sök tjänsten redan idag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Falkenbergs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.