OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning med drygt 170 anställda och ett brett ansvarsområde. Förvaltningens verksamhet omfattar gata- och trafik, fastighet- och projekt, park och kust, anläggning och bad, öppen ungdomsverksamhet, föreningsstöd, bibliotek, museum och offentlig konst samt konsument- och budgetrådgivning.
Falkenberg är i en expansiv fas då staden växer, allt från nya bostadsområden och näringslivsprojekt till förskolor och skolor, vilket skapar spännande utmaningar inom samhällsplaneringen. Idag bor 45 000 invånare i kommunen.
Gatu- och trafikenheten är en viktig pusselbit i många av de processer som kommunen arbetar med för att skapa en attraktiv kommun som lockar besökare, boende och företagare. Gatu- och trafikenheten består idag av 11 engagerade och kunniga medarbetare som ansvarar för drift och underhåll av kommunens gator, vägar och torg, trafiksäkerhetsfrågor, myndighetsbeslut inom trafikområdet, gatubelysning, industrispår, grävansökningar, vägföreningar, parkeringsövervakning med mera. Enheten svarar även för kommunens infrastrukturinvesteringar, samt planering och genomförande av utbyggnadsprojekt. Nu söker vi vår nya kollega.
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?
ARBETSUPPGIFTER
Som trafikingenjör kommer du att ha ett mycket omväxlande arbete. Du kommer handlägga och utreda ärenden inom t.ex. trafikplanering, trafiksäkerhet och parkering.
Som trafikingenjör kommer du även ansvara för myndighetsutövning, t.ex. markupplåtelser, utfärda parkeringstillstånd för rörelsehindrade och godkänna trafikanordningsplaner, skriva lokala trafikföreskrifter samt diverse tillstånd och dispenser inom trafikområdet och vara delaktig i arbetet med synpunktshantering.
Du kommer att arbeta tillsammans med såväl kollegor i kommunen som externa konsulter, myndigheter, vägföreningar och entreprenörer vilket gör att det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och samtidigt tydlig och strukturerad.
Du kommer även ha mycket kontakt med invånare och svara på frågor och synpunkter. Du representerar kommunen i många olika sammanhang och det är viktigt med ett professionellt bemötande och god kommunikation.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med inriktning mot trafik/samhällsplanering eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser att du har minst 3 års arbetslivserfarenhet.
Det är meriterande om du har kunskaper om lokala trafikföreskrifter, tillståndsprövning, myndighetsutövning och trafikutredningar.
GIS-kunskap och att du kan analysera resultat av utredningar är också meriterande samt om du gått utbildning som utmärkningsansvarig.
Det är viktigt att du har förståelse för vad det innebär av att arbeta inom en politisk styrd organisation, men även vilka förutsättningar och förväntningar som de som kontaktar oss som organisation har. Att arbeta såväl självständigt som i grupp är en förutsättning och det är viktigt att du har god förmåga att kommunicera både i tal och i skrift. Du är en van datoranvändare och bekväm vid att arbeta i olika IT-system.
Som person är du engagerad och strukturerad. Du trivs att arbeta såväl självständigt som i team. Vi värdesätter serviceanda och noggrannhet och fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort B för manuell växellåda är ett krav för tjänsten.
ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess tillämpas löpande urval, så sök tjänsten redan idag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Falkenbergs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.