OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
För DB Schenker är medarbetaren den viktigaste framgångsfaktorn. Hos oss blir du en del av ett globalt logistiknätverk med över 78 000 kollegor världen över, varav Schenker Dedicated Services AB (SDS) har cirka 100 anställda i Göteborg och Malmö. SDS är en oberoende 4PL-operatör inom DB Schenker Group som erbjuder skräddarsydda transportnät för kunder med speciella logistikbehov.
Vi erbjuder:
* Friskvårdsbidrag och andra personalförmåner via Benify
* Kollektivavtal och försäkringar enligt överenskommelse.
* 'Klämpermision' - en individuell timpool som kan tas ut som ledighet, i första hand i samband med helgdagar.
* Möjlighet att hyra fritidshus på flera orter i Sverige till ett förmånligt pris.
* Eftersom vi arbetar i en dynamisk miljö utmanar vi dig varje dag för att bli bättre. Tillsammans kommer vi att förverkliga din fulla personliga och professionella karriär genom att skapa utvecklingsmöjligheter. Inom DB Schenker-gruppen finns det gott om möjligheter.
På vår avdelning i Malmö kommer du att arbeta nära och för vår kund som är verksam inom olika typer av industri både i Sverige och Europa.
Vi är en grupp dedikerade trafikkoordinatorer med olika bakgrund som alla brinner för transport och logistik. Vi värdesätter ett gott samarbete för att nå uppsatta mål som ett team. Vi arbetar för att hitta den bästa transport- och logistiklösningen för vår kund med en speciell och stor touch av kundvård. Vi vill nu förstärka teamet ytterligare med en Trafikkoordinator som har några års erfarenhet av trafik, - logistik eller planering, gärna inom en internationell roll där kundservice är av största vikt.
Arbetsuppgifter och nyckeluppgifter:
* Som Trafikkoordinator är din roll länken mellan vår kund och våra leverantörer. Tillsammans med resten av vårt team kommer du att hantera, planera och övervaka våra kundtransporter.
* Se till att leverantörer och kunder följer rutiner genom övervakning av produktionssystem, dokumentation och andra relevanta områden för efterlevnad.
* Ta emot och validera kundorder/bokning.
* Planera transportutförande enligt bokning/kundförfrågan.
* Daglig uppföljning av transporter.
* Avvikelserapportering av förseningar, incidenter eller någon form av avvikelse i TMS och via andra plattformar beroende på avvikelsetyp.
* Bistå vid sammanställning av erforderlig statistik för utvärdering och uppföljning av utförda och köpta tjänster.
* Daglig kontakt med kund, åkare och interna kontaktavdelningar.
* Hantering av lagring och projektsändningar globalt med ekonomisk uppföljning och rapportering.
* Hantering av gods på tullager samt gärna Exportdeklarationer och T1.
Kvalifikationer:
Tjänsten som trafikkoordinator ställer höga krav och ett stort engagemang för att nå goda resultat. Du har en utpräglad serviceanda, tar ansvar och sätter alltid kunden först. Vi söker dig som drivs av utmaningar, älskar att göra affärer, är lösningsorienterad och har den där extra känslan för en framgångsrik verksamhet. För att lösa uppgiften på bästa sätt bör du vara driven, stresstålig, genuin, och positiv. Det viktigaste är att du är en person som hjälper kollegan som sitter bredvid dig, som alltid strävar efter en "Vi-anda", som har lätt för att skratta även när tempot kan vara högt och som vågar be om hjälp.
Erfarenhet:
* Minst 5 års erfarenhet av spedition / trafikledning eller 3:e parts logistikverksamhet med fokus på vägfrakt.
* Hantering av tullärenden.
* Behärskar engelska och svenska utmärkt i både tal och skrift.
* Gärna logistikbakgrund, till exempel Kandidat- eller examen i logistik alternativt transport, genomförd kommersiell utbildning eller erfarenhet.
* Erfarenhet av att arbeta i en komplex global organisation.
* Du är van att arbeta i olika IT-system, digitalvana och har goda kunskaper om olika applikationer sant Officepaketet.
* Motiverad person som är självgående till stora delar.
* Proaktivt förhållningssätt med stark social kompetens, färdigheter och förmåga att knyta an till individer på alla nivåer och över avdelningar
Information och ansökan:
Tjänsten är en tillsvidareanställning placerad i Malmö på Valenciagatan 2. Där du har möjligheten att arbeta hemifrån 6 dagar i månaden om du så önskar efter överenskommelse med din närmsta chef. Som en del av kontrolltornets team kommer du att rapportera till avdelningens Operation Manager.
För frågor, vänligen kontakta Therese Lindström, Operations Manager, på +46 76 771 35 02 eller therese.lindstrom@dbschenker.com.
Skicka din ansökan senast 2024-10-07. Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. DB Schenker främjar mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Rekryteringsprocessen består bland annat av urval, intervju och referenstagning. Som ett steg i rekryteringsprocessen genomförs en bakgrundskontroll av aktuella slutkandidater.
Välkommen med din ansökan!