OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Den 1 september 2021 startar vårt första gemensamma traineeprogram i samarbete med Polismyndigheten och SKL Kommentus.
Vilka är vi
Arbetsförmedlingens Inköpsavdelning befinner sig i ett mycket spännande och dynamiskt skede och har ett stort fokus på faktabaserade affärsstrategier vilket hjälper oss att nå vår vision: ”Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa”.
Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Arbetsförmedlingen arbetar med kategoristyrning som en strategisk ansats för att förstå marknader, analysera spend och implementera nya innovativa leverantörsstrategier.
Avdelningen består av tre enheter, Affärsområde Arbetsmarknadstjänster och Affärsområde IT & Förvaltning, samt enheten Affärsstöd som är en funktion med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare.
Arbetsförmedlingen upphandlar både inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem). Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 5 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt.
Därför satsar vi på kompetensförsörjning och ett traineeprogram utöver det vanliga. Välkommen att söka!
Vem söker vi
Söker du utveckling, vill skaffa dig erfarenhet av offentlig sektor och utöka ditt professionella nätverk? Här får du en unik möjlighet att arbeta med strategiskt inköp/upphandling hos en arbetsgivare med viktiga samhällsuppdrag, maximera din utveckling och bygga ditt nätverk samtidigt som du samlar erfarenheter från tre organisationer. Vi ger dig ett omväxlande och dynamiskt traineeprogram där du får arbeta praktiskt med inköp samt ta del av en gedigen utbildning inom den offentliga affären.
Vi söker 1-3 trainees till vårt program. Traineeprogrammet pågår under ett års tid, där du från start får en anställning hos Arbetsförmedlingen, som sedan blir en ordinarie tjänst efter programmet.
Som trainee på Arbetsförmedlingens Inköpsavdelning får du
- Ett gediget utbildningsprogram inom bl.a. LOU, projektledning, kategoristyrt inköp och självledarskap
- En handledare som stöttar dig
- Möjlighet att bygga erfarenhet och nätverk via praktiken hos alla tre organisationer samt via gemensamma utbildningar och aktiviteter
- Driva ett projektarbete tillsammans med andra programdeltagare
Ditt arbete som junior strategisk inköpare kommer att omfatta
- Deltagande vid inköp inom en eller flera underkategorier
- Strategiskt inköps- och kategoriarbete
- Affärs- och leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
- Medverkan i planering och genomförande av upphandlingar
- Deltagande vid uppföljning av avtal och leverantörer
- Förbättringsarbete kring processer och arbetssätt, inte sällan av analyserande och utvecklande karaktär
Kvalifikationer
För att bli kvalificerad till programmet ser vi att du:
- Har en eller kommer ha en akademisk examen (juridik, ekonomi, ingenjör, IT eller likvärdigt) som inte är äldre än 1 år from september 2021
- Du har erfarenhet av individuellt ansvar genom exempelvis ledarskap- eller projektledarskapsuppdrag inom arbete, föreningsverksamhet eller andra förtroendeuppdrag
- Är utmärkt på att uttrycka dig i både tal i skrift på svenska och engelska
Vem är du
Du vill utvecklas inom offentlig sektor och har ett stort intresse för näringslivs-och affärskunskap. Du är alltid nyfiken och ditt engagemang och driv genomsyrar allt som du tar dig för. Du gillar att ha kontakt med andra och är skicklig i ditt relations- och förtroendeskapande samt har en god analytisk förmåga.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Programmet startar i september 2021. Placering på Arbetsförmedlingens nybyggda huvudkontor med aktivitetsbaserade lokaler i Solna Strand.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-04-09 märkt med Af-2021/0019 5077.
Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker detta program. Urvalsfrågor och arbetsprov förekommer i processen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.