OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på ett av de marknadsledande bolagen inom persontransporter? Vill du vara en viktig funktion för vårt affärsavtal i Östergötland och bidra till ökat resande inom kollektivtrafiken och samtidigt bidra till hållbar utveckling i en samhällsviktig funktion?
Är du en lyhörd, engagerad och naturlig ledare som vill styra och leda en egen affär inom persontrafik, kan du vara den vi söker.
Om Tjänsten
Transdevs affärsområde Syd söker en Affärschef till Östergötland som i dag består av drygt 350 medarbetare. I affär Östergötland har vi för närvarande två kontrakt, Tätort i Norrköping bestående av Spårvagn och buss samt Express och regiontrafik. Trafiken har sitt nav i Norrköping där tätortstrafik och huvuddelen av express och regiontrafik utgår ifrån. I Norrköping har vi också vår verkstad där service och underhåll av 90 bussar görs, förutom vår depå i Norrköping har vi uppställning och dagligt underhåll, i Finspång och Ringarum. Vi har ett tätt samarbete med Norrköpings kommun som underhåller och trafikleder spårvagnarna, depån för spårvagn ligger i anslutning till vår depå i Norrköping.
Som Affärschef I Östergötland kommer du arbeta med att säkerställa och utveckla trafikleverans i enlighet med våra befintliga avtal.
I rollen är du ansvarig för att affärens verksamhetsområde bedrivs och utvecklas i enlighet med definierade mål och planer, samt säkerställa att affären och dess medarbetare följer avtal, lagar och föreskrifter.
Som Affärschef är du resultat- och verksamhetsansvarig för din affär, vilket innebär att verksamheten ska bedrivas i enlighet med affärsområdets uppsatta mål i affärsplanen och enligt Transdevs övergripande strategi, Long term plan (LTP) och vår värdegrund. I rollen ingår att Affärschefen kommer arbeta såväl operativt med driftnära frågor samt strategiskt med stort fokus på att förbättra resan och att öka antalet resenärer. En god relation med vår Trafikhuvudman, Östgötatrafiken är centralt och i rollen är det viktigt att bibehålla och utveckla denna relation på såväl taktiskt som strategisk nivå.
Du rapporterar till Affärsområdeschefen och ingår i affärsområdets ledningsgrupp.
I rollen kommer du bland annat ansvara för:
- Målstyrning
- Lönsamhet och tillväxt inom affären
- Resultatansvar
- Upprättandet av budget och prognos inom affären
- Medverka och bidra i arbetet med framtagande av en årlig LTP
- Utveckling och uppföljning av kundavtal
- Contract management, följa upp, optimera och utveckla affären på kort och lång sikt
- Marknadsanalys och affärsanalys
- Managementrapportering
- Kommunikation mot marknaden
- Vara talesperson gentemot media rörande frågor om affärens verksamhetsområde
Vi söker dig
Som har en akademisk examen alternativt har tillförskansat dig relevant erfarenhet genom arbetslivserfarenhet. Vi ställer höga krav på att vara en god förebild som chef och ledare vilket innebär att du ska ha goda kunskaper och erfarenhet att leda och utveckla personal.
För att bli framgångsrik i rollen har du har goda kunskaper inom ekonomi och är van vid budgetarbete, en god förhandlare samt kunskaper inom arbetsrätt och arbetsmiljö. Vi ser att du har god erfarenhet att driva en egen affär med ett produktionstänk. Har du branscherfarenhet är det en fördel men inget krav, kanske har du arbetat i en motsvarande roll i annan bransch, vi är öppna att se vilka fördelar vi kan få med erfarenheter från andra branscher.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och det är viktigt att du som person är en prestigelös och lyhörd ledare och chef som brinner för att se andra utvecklas och växa. Du har förmåga att arbeta både på strategisk, taktisk och på en operativ nivå och är en person som gärna delar med dig av erfarenhet och kunskap.
Att skapa relationer och ha förmåga att kommunicera på ett tydligt och lättsamt sätt är en självklarhet för dig oavsett vem målgruppen är. Vidare är du strukturerad och noggrann och sätter ett stort värde att leverera efter verksamhetens mål och våra huvudmäns krav och önskemål.
Vi erbjuder
Transdev Sverige (https://app.teamtailor.com/companies/6IVEZ5rau9c/jobs/1428743/edit/www.transdev.se) med ca 5 500 medarbetare ingår i koncernen Transdev Group (https://www.transdev.com/en/), som driver persontrafik och skapar integrerade transportlösningar i 17 länder. Varje dag möjliggör våra 80 000 medarbetare mer än 11 miljoner effektiva, smidiga och miljövänliga resor världen över.
Som medarbetare på Transdev får du arbeta i en spännande bransch som ständigt utvecklas och förändras och som dessutom fyller en viktig samhällsfunktion. Transdev är ett företag med en uttalad ambition att vara ett persontransportföretag som driver utvecklingen i branschen och arbetar aktivt med hållbara lösningar för att öka kollektivtrafiken.
Våra värderingar ”Handling, Ansvar, Nytänkande och Samspel”, styr vår vardag och du blir en viktig resurs i det arbetet. Du kommer att vara placerad på vår nybyggda depå i Norrköping.
Som Affärschef på Transdev får du en roll i en spännande bransch som dessutom fyller en viktig samhällsfunktion. Transdev är ett företag med en uttalad ambition att vara ett trafikföretag som driver utvecklingen i branschen och arbetar aktivt med hållbara lösningar för att öka kollektivtrafiken. Våra värderingar handling, ansvar, nytänkande och samspel styr vår vardag och du blir en viktig resurs i det arbetet.
Mer information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Transdev vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Har Du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig för rekryteringen, Anna Strange, HR Chef AO Syd; anna.strange@transdev.se tel. 070-511 22 95.
Urval och intervjuer sker löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden löpt ut, så skicka din ansökan så snart som möjligt
Vi ser fram emot att få din ansökan senast 2022-09-09.
Varmt välkommen med din ansökan!